~Mari MengiNgatI Allah~

Saturday, November 21, 2009

Ulasan Novel...


hurm.... hari ini... selepas hampir 4 hari aku dibebaskan sementara oleh kongkongan akademik dan bebanan peperiksaan... rasa bosan mulai menerjah jiwa.... maka dengan berbekalkan desktop izwan yang berada disebelah katilku..... aku pon on kan suisnya...... cari punye cari punye cari... selongkar punye selongkar.... akhirnya aku tau ape nak buat...... aku tiba pada satu folder bernama hati..... aku pon klik.... kemudian.. aku jumpe novel e-book... yang berjudul.... ayat-ayat cinta..... hahahaha... maka dengan bismillah... aku membacanya.... huhu... and guest what... aku berjaya menghabiskannya dalam masa sehari..... huh.. letih seyh.. 314 muka surat tu......


bagi aku... novel tu sangat menarik dan mungkin bisa meruntun jiwa insan yang sedang berkasih.... betapa kuatnya cinta sifahri terhadap agamanya dan aisha.... betapa mendalamnya kesan cinta si maria kepada si fahri ... dan betapa tergamaknya si noura memfitnah semata-mata cinta.....


aku pon tak paham adakah begini hebat penangan cinta... mungkin sebab aku belum pernah bercinta secara serius.... sekadar cinta-cinta monyet tu adalah.... tapi yang paling penting aku rasa mungkin aku sedang bercinta.... tapi hanya sekadar cinta dalam hati.... hiiii.. jiwang plak aku nie...


jujur aku cakap... aku sangat terkesan dengan watak fahri dalam novel tu.... kecintaannya kepada ilmu dan islam sangat besar maknanya..... aku sendiri pon tertanya sendiri apakah aku mampu untuk mempunyai cinta yang mendalam kepada agama.... sedangkan solat 5 waktu pon terkadang leka.... sedangkan batas pergaulan antara lelaki perempuan pon masih aku langgar..... ntah lah... tapi aku bertekad dalam hati... bahawa.. satu hari nanti aku akan menjadi seperti fahri.. yang mencintai sesama manusia semata-mata untuk redha dan rahmat allah.... insyaalah... akan aku jadi seorang anak soleh yang akan membahagiakan kedua ibu-bapaku... kekasih yang hanya mencintai kekasihnya untuk rahmat allah.. dan ayah yang akan mendidik dan mengasuh anak anakku kelak dengan ajaran agama serapi mungkin...... aku ingin kan yang terbaik untuk diriku dan seluruh keturunan ku...


YA ALLAH... KAU BENDUNGKANLAH HATIKU DARI BISIKAN SYAITAN YANG MENGAJAK KEPADA LAKNATMU... DAN KAU PERTEGUHKANLAH IMAN KU... AGAR AKU SENTIASA MENJADI HAMBA MU YANG BERSYUKUR...


dalam banyak2 baris ayat dalam novel tu.. aku amat tertarik kepada sebaris ayat yang merupakan doa yang dilafazkan oleh aisha... "Ya Allah.. Letakkanlah Dunia di Tanganku dan Bukan DIHATIKU....." sangat bermakna doa ini... insyaalah akan aku jadikannya sebgai doaku juga.....




bilik 24 jam.

Perpustakaan UMS KK

3:20 pg.. 21 nov 2009..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...