~Mari MengiNgatI Allah~

Sunday, December 20, 2009

ANTARA 2 'UM' ...... pending story...

sebenarnya dah lama aku nak post nie... its have been postponed nearly 2 weeks... hahaha..... the only reason is i could find my lovely camera cabel to transfer all the pictured for being used in this post..... but.... unfortunatedly.. until now... the cabel are still missing.... (maybe its all bcause my mess room)..... shit.... its really need to be cleaned!!!!!

ok... back to the post.... seriously i dont have any mood to write about it untill i could find my cabel back and transfer all the picture to be shared with you guys...... so hope u guys pray hardly so that i could find back my camera cabel..... then... i would write the post....

p/s : plz.. plz... plz....

Tuesday, November 24, 2009

hari semakin hampir.....

debaran kian terasa.... hari ini bertarikh 24 november 2009 menandakan "countdown" ke debat diraja semakin menguncup.... 11 hari lagi.. dan bermakna... kurang 2 minggu lagi Universiti Malaya akan menjadi tempat berhimpunnya golongan-golongan "PEMIKIR" muda dari seluruh IPTA seluruh Malaysia yang akan beraksi untuk bertelingkah secara intelektual pada PERTANDINGAN DEBAT DIRAJA 2009..... untuk setiap para pendebat IPTA... tidak lengkap rasanya kalau menjadi seorang pendebat Universiti jika tidak pernah menjejakkan kaki ke pertandingan ini...
bagi saya yang diberi kesempatan sekali lagi untuk mewakili UMS ke pertandingan yang amat berprestij dalam kalender MADUM, insyaallah saya akan berusaha sebaik mungkin untuk menyiapkan diri untuk pertandingan kali ni... walaupon sedar akan cabaran dan kekangan yang ada... namun semua itu akan ditangani bersama ra kan sepasukan yang lain.....

diharapkan penyertaan ku pada edisi kali ini bisa membuahkan sesuatu... menjadi kenangan manis untuk diabadikan dalam diary hidup peribadiku.....

kepada rakan-rakan sepasukan.. teruskan latihan dan perjuangan .. semoga ada hasil yang manis dapat kita tuai bersama... kepada pendabat-pendebat daripada Universiti lain... semoga pertemuan kita kali ini dapat menjalinkan ukhuwah yang erat....


SEMOGA BERJAYA SEMUA!!!!!!!





Saturday, November 21, 2009

Ulasan Novel...


hurm.... hari ini... selepas hampir 4 hari aku dibebaskan sementara oleh kongkongan akademik dan bebanan peperiksaan... rasa bosan mulai menerjah jiwa.... maka dengan berbekalkan desktop izwan yang berada disebelah katilku..... aku pon on kan suisnya...... cari punye cari punye cari... selongkar punye selongkar.... akhirnya aku tau ape nak buat...... aku tiba pada satu folder bernama hati..... aku pon klik.... kemudian.. aku jumpe novel e-book... yang berjudul.... ayat-ayat cinta..... hahahaha... maka dengan bismillah... aku membacanya.... huhu... and guest what... aku berjaya menghabiskannya dalam masa sehari..... huh.. letih seyh.. 314 muka surat tu......


bagi aku... novel tu sangat menarik dan mungkin bisa meruntun jiwa insan yang sedang berkasih.... betapa kuatnya cinta sifahri terhadap agamanya dan aisha.... betapa mendalamnya kesan cinta si maria kepada si fahri ... dan betapa tergamaknya si noura memfitnah semata-mata cinta.....


aku pon tak paham adakah begini hebat penangan cinta... mungkin sebab aku belum pernah bercinta secara serius.... sekadar cinta-cinta monyet tu adalah.... tapi yang paling penting aku rasa mungkin aku sedang bercinta.... tapi hanya sekadar cinta dalam hati.... hiiii.. jiwang plak aku nie...


jujur aku cakap... aku sangat terkesan dengan watak fahri dalam novel tu.... kecintaannya kepada ilmu dan islam sangat besar maknanya..... aku sendiri pon tertanya sendiri apakah aku mampu untuk mempunyai cinta yang mendalam kepada agama.... sedangkan solat 5 waktu pon terkadang leka.... sedangkan batas pergaulan antara lelaki perempuan pon masih aku langgar..... ntah lah... tapi aku bertekad dalam hati... bahawa.. satu hari nanti aku akan menjadi seperti fahri.. yang mencintai sesama manusia semata-mata untuk redha dan rahmat allah.... insyaalah... akan aku jadi seorang anak soleh yang akan membahagiakan kedua ibu-bapaku... kekasih yang hanya mencintai kekasihnya untuk rahmat allah.. dan ayah yang akan mendidik dan mengasuh anak anakku kelak dengan ajaran agama serapi mungkin...... aku ingin kan yang terbaik untuk diriku dan seluruh keturunan ku...


YA ALLAH... KAU BENDUNGKANLAH HATIKU DARI BISIKAN SYAITAN YANG MENGAJAK KEPADA LAKNATMU... DAN KAU PERTEGUHKANLAH IMAN KU... AGAR AKU SENTIASA MENJADI HAMBA MU YANG BERSYUKUR...


dalam banyak2 baris ayat dalam novel tu.. aku amat tertarik kepada sebaris ayat yang merupakan doa yang dilafazkan oleh aisha... "Ya Allah.. Letakkanlah Dunia di Tanganku dan Bukan DIHATIKU....." sangat bermakna doa ini... insyaalah akan aku jadikannya sebgai doaku juga.....




bilik 24 jam.

Perpustakaan UMS KK

3:20 pg.. 21 nov 2009..

Wednesday, November 18, 2009

Best Vs Worst

PROLOG
ok Class... today we will learn about antagonyms.... and the words for today is BEST..... and its antagonym is WORST....... huh.......

these two words are the perfect words to describing my condition now.... *sigh*

1. The BEST part is my 3rd semester exam are over yesterday........ the day that all of the student will celebrate for each and every end of the semester..... although i'm only taking 8 subject this semester.. and minus 1 subject APK that dont have any final Examination... so 7 left... but its takes nearly 3 hectic and disaster weeks for us...... the clock is ticking very slow.... and yet.... after all, its over yesterday.. with a seriously disaster (for me alone i think) ST00502 Fundamental of Chemistry... the paper was S*#%..... i'm totally screwed up.... but again.... LET BYGONE BE BYGONE......... just continue my life as usual... and celebrating the last paper for this semester.... huhhu.... YAHOO!!!!!!! and mimicking the late Tunku Abd Rahman when he was shouting for our INDEPENDENT back at 31st of august 1957........ MERDEKA!!!!!!! hahaha........

2. The WORST part is.... since yesterday.... i'm feel like "a man who sold the world"... hahahah.. to be more precise... I'M BORING.......... most of my friends all are headed back to their home..... enjoying their holidays.... but me..... i'm still here... waiting for this weekend to start out debate training as a preparation for this upcoming ROYAL DEBATE COMPETITION next month..... but sincerely speaking..... with nothing to do except for sleeping... eating... playing my friend's FIFA 10 (i won each match that i played)..... then lepaking with unofficially "ABAH & ANGAH RESTAURANT YOUNG EMBASSADOR" (sumtimes)..... huhu.... and the last but not least.... FACEBOOKING.(as long as TOMMY's broadband still with me) .... i'm just BORING......


3. So, anyone... who have an idea to share with me what should i do to get rid of my BORING.... please come forward.... any suggestion will be accepted... (and of coz will be analyse for their credible.)..

Monday, November 16, 2009

PIMPED MY BLOG...!!!!

hurm...
rasenye lame gile tak update.... mungkin sebab busy... mungkin juga sebab takde ape nak tulis... n jugak mungkin sebab low wireless signal problem... and.... the reasons are getting longer and longer each day..... ya.. ya.. ya.......

ok... memandangkan final exam sem 3 pon tinggal satu paper je lagi (esok)... jadi aku bercadang untuk kembali meng"aktif"kan diri ke blog aku yang sudah sekian lama di tinggalkan sepi.... hhuhuu.,..

and for the first... i am giving a new look to my blog....

MY LOVELY BLOG.... U HAVE BEEN PIMPED.... hhhahahaha...

Sunday, October 18, 2009

~clearing up the dusty blog~....

huh!, seems like being a long time my blog being neglected from any post and any guest..!!
being busy for all the time here in UMS.... plus.. the worst "public" thing here.... UMS PUBLIC..... still wonder, when does the staff would upgrade all the facilities that should be in good condition.... huh...!!! the most famous answer that i think whole students here know is...... "KITA ADA MASALAH SISTEM LA.."...... THATS WHY... UMS.. Universiti Masalah Selalu @ Universiti Masalah Sistem...... huh...

p/s : Dato' NC.... this is not for undergrade our beloved UMS, but the voice of our students... pls do something.......

Saturday, September 19, 2009

~sebulan berpuasa~

Alhamdulillah.. ramadhan hampir ke penghujung.... pemergian bulan yang penuh keberkatan yang pasti akan ditangisi oleh setiap hambanya yang mengetahui rahmat yang tersirat disebali ramadhan al mubarak..... namun buat mereka yang masih lagi terpinga-pinga akan kenikmatan yang hanya dirasai oleh mereka yang bertuah.... jangan gusar... masih ada lagi peluang untuk kita pertingkatkan amalan.. dan perteguhkan iman, semoga Allah memberi kita peluang untuk bertemu ramadhan pada tahun hadapan... Insyaalah....

seperti mana kebiasaannya.... aktiviti persiapan syawal akan berlangsung sekitar hujung ramadhan... baju melayu, baju baru, jeans, blouse, skirt dan sebagainya akan dibeli...... namun jangan lupa... dalam keghairahan kita semua mempersiapkan diri untuk nampak bergaya pada syawal yang akan menjelma.... jangan samapi lupa tatasusila... adat kita sebagai bangsa timur yang penuh sopan dan santunnya..... janganlah sampai pakaian yang dibeli akan mengundang murka Allah.... dan juga sehingga menjadi asbab laknat Allah kepada kita semua..... AURAT perlu dijaga.... INGAT... itu WAJIB, SURUHAN daripada NYA......

saya juga tidak ketinggalan untuk membeli beberapa pasang baju... baju melayu.... kemeja dan t-shirt polo.... hasil rondaan semalaman di sekitar kuala lumpur.... pelbagai gelagat dapat diperhatikan.... hurm... macam-macam... kata pepatah... banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam... huuhu...
macam-macam yang dilakukan oleh para peniaga sekitar Jalan Masjid India,K.L..... ada yang menari, menyanyi, memekik... dan berbagai bagai lagi...... memang havoc..... sudah lah dengan lautan manusia yang menyesakkan...... tambah lagi jalan yang sempit... adei....
tapi ape2 pon memang best la...
sekali sekala dapat merasai suasana macam tu..... huhuhu...

di kesempatan ini juga... saya ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri bwat semua handai taulan... saudara kerabat dan sesiapa yang mengenali diri ini..... ampun maaf dipohon dari hujung rambut hingga hujung kaki...... semoga semua berbahagia di hari yang mulia ini.....

Monday, August 17, 2009

H1N1:Keranamu Dunia Lebih Bermakna....





1.
tampaknya tajuk post nie agak sinis, lagi2 tatkala H1N1 telah dikategorikan sebagai pandemik oleh WHO dah di Malaysia, dalam keadaan tenat namun masih belum dalam keadaan darurat..... hurm..... apa nak jadi....??
2.
sebenarnya tajuk nie merupakan tajuk pusingan akhir saya sewaktu menyertai pertandingan Debat Piala Naib Canselor UMS 2009, yang telah melabuhkan tirai minggu lepas... pelbagai suka-duka, sejarah telah tercipta... kemenangan Kolej saya yang berganda mengungguli kedua-dua kategori senior dan junior..... pendebat terbaik liga dan akhir, kejayaan merampas kembali piala yang telah 2 tahun dirampas oleh Kolej lain, penampilan kolej-kolej yang selama ini dianggap bukan saingan di pentas akhir... serta penganjuran yang saya kira sangat memuaskan..... thanks and GOOD JOB for the commitee and all the debaters.....

3.
ok..... balik kite ke tajuk nie.... sebenarnya tajuk nie ditukar saat akhir oleh ketua hakim.. Dr Ramzah.. kira-kira 2 jam sebelum pertandingan bermula... hampir file meroyan semua kitorang mase tu..... tapi, berkat semangat yang masih berbaki... kami lawan juga.... sudah la lawan kampus cawangan.... adoih.. kalau kalah.. memang kitorang bertiga gantung diri la kot... bersara dari arena debat.. ye la... 3 orang pendebat Universiti, lawan 3 orang pendebat kolej, sudahlah tu, kolej dari kampus cawangan lagi, pastu dah la Dr Ramzah yang Ketua hakim.... uih... memang bahaya.... masa mc umumkan keputusan.... DENGAN JURI 7-0.. MARGIN SELESA....... USUL H1N1:KERANAMU DUNIA LEBIH BERMAKNA............... Allah je lah yang tau perasaan kitorang masa tu..... gila kau... kalau klah dengan team underdog juri 7-0.......memang aku terus selamat tinggal dunia debat la...... hujung2 tu... mc cakap... usul DITOLAK..... ,melompat gembira dan ucapan syukur kitorang....
4.
kawan saya ade soh post kan dalam nie summary of the match hari tu..... insyaallah... sedang dalam fasa REFRESHING..... sebab haritu itorang OPPOSITION... jadi.. kena pk balik ape yang kerajaan bawa..... mungkin dalam mase 2 hari... ingat lah tu..... so sementara tu... tengoklah dulu gambar2 nie..... uhuhuh... gambar sekitar DPNC 09.....


kemenangan kedua ku dalam DPNC......


bersama pendebat kolej ku.... thanks guys....



kemenangan berganda Kolej Kediaman Anugerah Bestari...


gaya seorang bakal menteri....

Thursday, August 6, 2009

~rona rona politik malaysia~

1.

Sekali lagi tajuk post diguna semula…. (demi menyahut seruan kerajaan atas kempen kitar semula)…. Huuuu.. atau dah takde idea……
hurm lantaklah, itu bukan persoalan dasar…. Pokoknya post kali nie, saya ingin megajak anda semua… untuk menilai dan merungkai permasalahan iklim politik dimalaysia pasca PRU-12..
yang daripada suam-suam kuku, kepada seram-seram sejuk, dan kini dah jadi sejuk beku……

2.


Isu pertama, saya terbaca posting di satu halaman blog seorang individu yang boleh saya sifatkan sebagai pengikut totok arena politik Negara, dalam artikelnya, beliau mempersoalkan janji BN yang tidak dikotakan di MANEK URAI seperti yang diperkatakan sewaktu kempen PRK Dun tersebut…… katanya sebagai kerajaan yang baik….. BN sepatutnya mengotakan janji mereka kerana BN hanya kalah dengan undi majority yang kecil.. tambahan, BN menang besar di hamapir kebanyakan peti undi dan saluran tertentu, contohnya dikawasan MANEK URAI BARU, MANEK URAI LAMA, dan beberapa kawasan peti undi lagi…….


Jawapan saya mudah…….


· Pertama, walaupun majoriti kecil, namun mandate yang diberikan oleh penduduk kawsan tersebut masih lagi milik kerajaan PAS… lagipun, PRK tersebut adalah untuk memilih Ahli Dun.. dan DUN negeri Kelantan adalah milik kerajaan PAS…… jadi dalam aspek ini… siapakah yang lebih bertangungjawab untuk membangunkan kawasan tersebut..??? KERAJAAN PUSAT ATAU KERAJAAN NEGERI???
· Kedua, mungkin akan ditanya balik, jadi ape peranan KERAJAAN PUSAT?? Mudah sahaja, KERAJAAN PUSAT menyalurkan bantuan kepada kawasan AHLI PARLIMEN, dan walaupun AHLI PARLIMEN kawasan tersebut juga dipegang oleh PAS, namun kerajaan tidak pernah menyekat bantuan kepada kawsan tersebut khasnya dan negeri KELANTAN amnya…… saya kira ini jelas memperlihatkan usaha PAS untuk menyembunyikan kegagalan mereka untuk mentadbir urus negeri dengan baik…. Lantas menuding jari kepada BN yang kononnya mendiskriminasi kawasan untuk dibangunkan….
· Ketiga, kerajaan tak pernah pon mengabaikan pembangunan di segenap pelosok kawasan di Negara kita, di KELANTAN misalnya…. Kerajaan dah wujudkan ECER (WILAYAH PEMBANGUNAN EKONOMI PANTAI TIMUR) jelas menunjukkan kesungguhan KERAJAAN BN untuk membantu rakyat…..
· Sebagai timbal balik, saya mempersoalkan… bagaimana dengan janji PAS dan sekutunya dalam manifestonya untuk menawan Selangor dulu..(rujuk gambar)… pernah ke terlaksana sedangkan dah hampir setahun memerintah ???? sehingga kini takde satu pon janji yang dikotakan.. sekadar janji tinggal janji…



. Namun ape yang berlaku, semakin banyak penyelewengan yang dilakukan oleh EXCO kerajaan negeri Selangor, contoh : mempertikaikan hukum ARAK oleh YB Ronnie Liew, penyelewengan WANG PERUNTUKAN KERAJAAN NEGERI, juga oleh BELIAU!!!! MENGGALAKKAN INDUSTRI PELACURAN, RUMAH URUT,KONGSI GELAP dan ARAK, juga oleh BELIAU,…. Mana pergi pejuang-pejuang PAS yang kononya memperjuangkan AGAMA????? Tak berani sebab takut hilang kuasa…… dasar CAUVANIS BUTA….

3. Isu kedua, berkaitan perhimpunan pemansuhan ISA….. didalangi oleh pemimpin pakatan PEMBANGKANG…. Yang terpekik, melalak menentang…. Kononnya AKTA ISA ini bersifat kejam…. Tapi sedar atau tidak… yang bersama-sama mereka yang menentang tu adalah DSAI….. yang masa manjadi timbalan P.Menteri dulu… dialah yang sibuk mempertahankan ISA nie…. Tapi sekarang… atas dasar kepentingan peribadi, yang semakin gila kuasa….. mungkin juga untuk mengalihkan perhatian RAKYAT terhadap isu MAHKAMAHnye yang MASIH lagi tergantung… bayangkan macammana BELIAU boleh fikirkan tentang suatu perkara lain sedangkan KES MAHKAMAH nye masih lagi tergantung,???? Sah-sah bersalah…. Macam-macam alasan…. Orang kate BERANI KERANA BENAR…. Jadi SAIFUL dan BERANI buat SUMPAH depan AL-QURAN…. DSAI bila lagi????? Sekadar meminta penangguhan dengan segala macam alasan… apa motif disebalik semua ini?? Bagi penyokongnya???? Masih lagi mengagungkan pemimpin macam nie???? Dasar #*%^……..

4. Sebenarnya banyak lagi, isu yang hendak saya bincangkan bersama…. Namun disebabkan kekangan masa…( nak bersiap ke kuliah)…. Maka saya hentikan tarian jari-jemari ini untuk member peluanga anda semua fikirkan bersama….. mungkin jika ade rezki dan kesempatan masa.. akan saya ajak anda senua berbincang lagi segala masalah politik di Malaysia ku tercinta…..

5. Akhir kata… saya tinggalkan anda dengan bait lagu warisan yang penuh makna untuk kita hayati bersama…..


Anak kecil main api,
Terbakar, hatinya yang sepi,
Air mata darah, bercampur keringat,
Bumi dipijak milik orang……

Nenek moyang kaya raya,
Tergadai seluruh harta benda,
Akibat sengketa sesama lah kita,
Cinta lenyap diarus zaman..

Indahnya bumi kita ini,
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain,
Pribumi merintih sendiri….
masa depan sungguh kelam,
kan lenyap peristiwa semalam,
tertutuplah hati, terkunci mati,
maruah peribadi dah hilang…..

kini kita hanya tinggal kuasa,
yang akan menentukan bangsa,
bersatulah hati, bersama berbakti,
pulih kembali harga diri…..

kita sudah tiada masa,
majulah dengan maha perkasa,
janganlah terlalai, teruskan usaha,
melayu kan gagah di nusantara……

Sunday, August 2, 2009

~oPeRatiON~

hari khamis lepas..... 30 julai 2007... ibunda ku telah selamat menjalani pembedahan kerana penyakitnya.... SYRINGOMYELIA...... huh... susah nak sebut n susah nak explen.... tapi ape2 pon.... alhamdulilllah semuanya selamat.... sekarang nie dalam proses recovery untuk sihat seperti sediakala.....

memang cukup menakotkan.... tak pernah aku tunggu orang operation sampai 9 jam.... ya allah.... tuhan je la yang tahu perasaan aku masa tu.....

dan hari ini.... 2 ogos aku dah kena balik ke sabah untuk sambung kelas yang aku rase dah lama gila aku tinggal.... tak tau lah nak catch up dari mane.... macam banyak sangat aku dah tinggal.... nampak nye kena keje lebih la aku nie....... makin bertambah la bil letrik kolej tu dek kerana penggunaan giat aku untuk study bende2 yang aku dah tinggal.....

k la.... nanti aku upload gambar2 sepanjang operation tu.... banyak post len yang aku nak tulis... tunggu......

Wednesday, July 8, 2009

~Akhirnya~

akhirnya...

pada 7 julai tahun 2009. maka termansuhlah dasar PPSMI yang telah berjalan hampir 5 tahun.... hasil pelbagai gerakan pemansuhan yang dianggotai oleh pelbagai golongan masyarakat baik ahli akademik, golongan sasterawan, golongan pemikir dan juga yang pasti tidak ketinggalan ahli-ahli politik baik dari kerajaan mahupun pembangkang.....

ini merupakan suatu kejayaan besar yang menunjukkan sistem demokrasi dimalaysia masih lagi mampu untuk dibanggakan...

nah!!! persetankan segala degungan suara politikus buta yang menyatakan sistem demokrasi di malaysia diambang kehancuran,.... cis..

suara-suara rakyat sering didengari oleh kerajaan didalam usaha mentadbir negara kearah kemaslahatan bersama.... contohnya, terang lagi bersuluh.. isu PPSMI... isu AUKU... isu RASUAH, dan segala macam lagi isu yang menjadi keluhan hati suara rakyat-rakyat diluar sana...... hasilnya.... PPSMI diMANSUHKAN.... AUKU diPINDA... RASUAH ditangani dengan SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA.... dan banyak lagi.....

siapa kata kerajaan hanya berdiam diri..... mungkin ada sesetengah isu dan masalah tidak ditangani secara efisien... namun cube kita beri ruang dan peluang untuk mereka para aristrokrat yang dipilih melalui suara demokrasi untuk menyelesaikannya... dan peranan kita..... bukan hanya duduk mengangkang, tapi cuba menjadi warganegara yang mampu untuk menyumbang kearah kesejahteraan bersama,....

kepada penyokong pembangkang... cuba buka mata sedikit... apa guna bertindak sebagai pembangkang namun tidak langsung menyumbang idea dan saranan untuk membangunkan negara... apa guna kita bertukar kepada sesuatu yang masih belum pasti tahap keefisienan mentadbir urus (kes kampung buah pala pon tak mampu).... bukankah lebih baik sama-sama bersatu untuk membetulkan sistem sedia ada dengan idea dan sumbang saran kearah pemantapan organisasi sedia ada.....

fikir-fikirkan.....

~Kenangan MsM 09/10~

huh.. hampir 5 hari dah tamat MsM 09/10.... syukur alhamdulillah diatas rahmat dan nikmat yang Allah kurniakan untuk semua bergerak kerja untuk MsM kali ni... semoga Allah membalas segala penat lelah yang kita berikan dengan ganjaran yag setimpal.....
kepada semua team PROSAM Gen 2..... Nice to be with all of u within that miserable and exhausting 2 weeks time..hahahah... hope our friendship will lasting forever..... thanks guys...(girls also)....
kepada unit-unit lain.. juga terima kasih diatas kerjasama semua... segala salah silap harap dimaafkan, terlebih terkurang mintak dihalalkan.. semoga berjumpa lagi untuk program2 akan datang.. (ceh, macam duk len2 U)....
Menyambut adik-adik di terminal 1... "terminal 1 masuk".. (ayat chua dari walkie talkie)...
Selamat menjalani kehidupan di UMS..... Bertekad Cemerlang...
Nie Kat terminal 2.. "terminal 2 masuk"..... (ayat chua jugak)....
UMS...UMS....
laungan AJK PROSAM yang tak kenal penat jemu.....
Selamat Tinggal Abby.... (padahal balik UMSKAL je pon)....
PROSAM GEN2......

sesi post mortem PROSAM...


penat menunggu adik-adik di airport... Along.. tidak senonoh.....

Monday, July 6, 2009

~kembali Menaakul~

sepanjang bergiat didalam arena blog nie, banyak perkara telah aku pelajari...

bermula dengan hanya sekadar beranggapan yang blog ini sekadar untuk melahirkan perasaan dan isi hati terhadap segenap aspek yang mencakupi pelbagai arena.........

dan yang paling utama kerana ingin menandingi kehebatan seseorang rakan yang kononnya beliau merupakan yang paling hebat dalam setiap bidang...... itu prinsip aku, pantang dicabar... (hahaha).....

namun setelah melihat keadaan situasi politik malaysia yang kian membabi buta... (opsss,... taKut kene H1N1) dan juga setelah membaca pelbagai blog hasil karya segelintir insan yang menjadi aktivit penulisan blog ini sebagai salah satu sisi kehidupan mereka..... aku kembali menaakul jauh di sudut hati..... adakah aku tegar untuk bersama-sama bergiat didalam arena penulisan yang serba bebas ini sehingga dapat menyaingi kehebatan hasil pemikiran dan penulisan mereka...... (mungkin masih jauh)......

sungguh ku akui... kekadang aku sekadar menulis mengikut nafsu tanpa mencakna suatu isu secara mendalam, kekadang aku menulis untuk mengisi masa lapang..... dan juga kekadang sekadar untuk me"nembak" golongan reformis totok yang mendewa-dewa segelintir pemimpin politik mereka yang kononnya maksum.....

namun hari ini aku mula berfikir, adakah gaya penulisan ini akan dapat bertahan ...... langsung tidak mencerminkan kematangan selaku golongan intelek....... sekadar menulis tanpa berfikir..... benar kata seorang pensyarah ku.... golongan mahasiswa sekarang semakin lembap didalam menaakul sesuatu isu... baik global mahupun domestik.... huh... tembakan tepat ke sasaran kotak minda yang kosong....

seorang ahli pemikir pernah berkata.... anda tidak akan dapat menjadi seorang penulis yang hebat jika anda bukan seorang pembaca yang hebat...... maka... mulai hari in... aku berazam untuk menjadi seorang pembaca yang baik..... baik dalam apa jua ilmu.....

Thursday, July 2, 2009

~iS ThiS Called RasisM~

keras bunyi post ni.....

jangan risau post nie sekadar menyatakan apa-apa, cuma ingin cuba membangkitkan persoalan kepada setiap para pembaca sekalian (kalau-kalau ade la)......

macam nie ceritanya.....

Alkisah.....

minggu nie saya menguruskan minggu suai mesra di UMS...... kira macam orientasilah untuk semua pelajar-pelajar baru yang masuk Universiti lah......... dan macam biasa si UMS nie..... adelah satu jawatan yang bagi pelajar-pelajar UMS memang tak asing lagi iaitu "ABANG SISWA"........ kerja die kira macam ketua la didalam dewan untuk mengawal pelajar dan keadaan....

nak dijadikan cerita, abang siswa untuk MSM sesi kali ini bagi saya sedikit tak perform lah.. (maaf ye jeff)... bukan ape, kadang-kadang arahan yang die keluarkan amat mengelirukan semua pelajar dan kadang-kadang menimbulkan situasi kelam kabut didalam dewan..... perwatakan yang kurang tegas yang dipamerkan oleh beliau juga kadangkala mengundang beberapa situasi yang menyulitan tugas-tugas kami sebagai PROSAM yang lain.......

tapi ini bukan isu utama......

isunya ialah pada suatu majlis itu, saya bersama seorang AJK PROSAM berbangsa cina bertugas untuk mengawal keadaan dibahagian atas, setelah usai majlis tersebut, memandang majlis tersebut telah memakan masa yang agak lama (over run)... maka semua pelajar muslim masih belum bersolat asar, maka abang siswa nie pon beri lah arahan kepada semua pelajar muslim untuk keluar bersolat asar kerana waktu kian menganjak ke waktu gajah..... namun dalam arahan nya yang lain meminta selepas solat sila masuk kembali ke dalam dewan..... kemudian beliau megeluarkan arahan lagi bahawa meminta semua pelajar untuk kembali kedalam dewan untuk program berikutnyea (sesi malam) pada jam 7 malam...... sedangkan pada waktu itu telah hampir ke jam 6 dan pelajar lain.. (non-muslim) masih lagi tidak dilepaskan untuk pulang.... maka menyinga la pelajar2 non muslim nie...... dan secara tiba-tiba abang siswa nie pon melepaskan lah pelajar2 lain pulang ke kolej kediaman masing-masing....... jadi suasana dewan berada didalam yang agak kelam kabut dengan semua pelajar bergerak keluar dengan sangat tidak teratur dan tersusun...

then didalam kedaan yang serba kelam kabut tu... saya terdengar la seorang pelajar cina berkata dalam bahasa cina.... yang lebih kurang macam nie la maksudnya....

BODOH!! ORANG CINA DIBULI OLEH ORANG MELAYU......

saya terus tersentak.... terpinga-pinga saya berfikir sendiri apakan perbuatan abang siswa tu sampai die rasa yang orang cina sedang dibuli???? hairan sungguh..... lantas datang lagi seorang pelajar cina yang lain berkata (juga dalam bahasa cina)

saya betul2 tak puas hati!!!!! diorang suruh yang muslim keluar tapi kita masih tinggal didalan dewan ini!!!! HUH!!!!....

sekali lagi saya hairan..... takkan suruh pegi solat pon nak marah sampai tak puas hati..... bukan dilepaskan balik...... takkan lah sebagai BAKAL MAHASISWA pon masih tak mampu berfikir apakah arahan yang diberikan....

bagi saya perkara ini cukup serius, didalam kerajaan kita sibuk melaungkan serta mempergiatkan usaha untuk menyemarakkan perpaduan dengan konsep 1 MALAYSIA... masih ade lagi perasaan prejudis sesama kaum..... malah ini bukan daripada masyarakat yang tidak berpendidikan, namun daripada bakal golongan2 intelektual......

maka, saya serahkan semula kepada anda untuk menilai sejauh mana tahap perpaduan di malaysia.......

Monday, June 29, 2009

~Happy Belated Fathers Day~

hurm.. sedar tak sedar hari nie dah hampir ke penghujung bulan jun.... julai bakal menjelma..... aku asyik-asyik merasakan seperti sesuatu yang masih tertinggal...... setelah sekian lama sibuk untuk menyambut kehadiran palajar baru ke UMS nie.. akhirnya aku tersedar bahawa aku lupa untuk menulis entri ucapan selamat hari bara kepada ayah....

ayah, maaf kan abg long sebab lambat post entri nie.... busy skit la.... tapi long dah wish kan masa kat air port hari tu... huhuhu......

kepada ayahanda ku JAMALUDDIN B AHMAD... abang long mengucapkan selamt hari bapa kepada ayah, semoga ayah terus dilimpahi rahmat dan nikmat oleh ALLAH swt... abang mendoakan agar ayah dimurahkan rezeki, diberkati dan dipanjangkan umur, semoga allah megurniakan taufik dan hidayah kepada mu..... dan dipermudahlan segala urusan sunia dan akhirat....

ayah, abang long juga nak mintak maaf jika sepanjang abang long membesar (dah 21 tahun pon) ade melakukan salah silap, dosa yang nampak atau secara terselindung, terima kasih diatas segala pengorbanan, didikan, tunjuk ajar, teguran dan sokongan yang ayah bagi selam ini...

akhirnya abang long berjanji akan belajar bersungguh sungguh demi mengangkat maruah dan nama keluarga kita...... juga akan menjaga nama baik keluarga kita.....














~Sorry Guys~

first and foremost, i would like to say a very sorry to everyone (ramai ke yang baca).... because this blog is being left unupdated for quite some time..... (long time actually).. kekeke.....

frankly speaking, i still searching an empty spaces for me to enjoy my life without any interuption from anything else...... but i couldn't...... these things are really exhausting my life..... my body and soul are almost being squeeze totally......(sound evil ha....)

busying for what so call, Minggu Suai Mesra and other university programmes, one hand made me atleast learn something but an the other hand... i'm exhausted... hahaha.. (serve me right)........

last friday my last semester exam result are officially came out..... sadly, my CGPA is drooping down...... hurm....... its makes me to refresh back what am i actually doing for last semester.. maybe lots of programme really affects my study..... but as usual phrases.... "jangan jadikan program2 yang disertai sebagai satu alasan" are pooping out from deep inside my heart.... maybe its depends on me..... and maybe its all about what so call "stingy" lecturer.... that being so hard to give out mark... or maybe physics are really not me....... spanish too....(tapi minat barcelona)...... hurm....

but everything are over.... those are final decision...... after taking almost 2 month all the senate meeting for our result..... hurm...... so.... i really need to buck up...... fullblast struggle for my next semester with my schedule (beside my study) are really pack..... huh...

wish me all the best.... please... For ayah and ibu, doakan lah anakanda mu ini berjaya didunia dan akhirat.....

Tuesday, June 9, 2009

~sAlaH Guna Kuasa~

semakin hari pemikiran aku semakin sesak dek kerana iklim politik malaysia yang semakin menunjal..... keghairahan sesetengah pihak didalam pergelutan kuasa yang semakin mencodak tampak kian menggusarkan..... gejala POLITIKING yang pada asasnya menjadi agenda utama Perdana Menteri ke-6 Malaysia untuk dibanteras sebagai suatu batu loncatan penentu kejayaan slogan 1Malaysia yang di laung-laungkan tampak mempunyai sedikit kelompongan dengan insiden-insiden yang memang memalukan......

insiden perebutan kuasa oleh presiden atau boleh kita kata sebagai presiden-presiden (plural : presidens) Parti Progressif Penduduk (PPP) antara T murugiah dan M Kayveas memang memalukan, lebih-lebih lagi parti ini merupakan parti komponen Barisan Nasional dan juga salah seorang daripada mereka merupakan barisan menteri didalam senarai kabinet yang dikatakan menjunjung tinggi nilai 1Malaysia......

hurm... patut ke semua ini berlaku.... pasal jawatan presiden parti pon leh sampai hantar peluru sebagai ancaman..... huh.. dasar gile kuasa...

tapi..... jom kite tinjau ape plak masalah pihak pembangkang nie.... (PR) la... tapi kisah ini meletakkan mereka sebagai kerajaan.. iaitu di selangor... apabila mereka merupakan kerajaan negeri.... sedar tak sedar sudah menjangkau usia setahun lebih kerajaan pakatan rakyat memerintah negeri selangor..... namun mereka tidak bertindak sebagai kerajaan yang baik....

di kajang sahaja... mereka asyik-asyik menyalahgunakan kuasa yang mereka ada dengan mengeksploitasi segala kemudahan dan fasiliti infrastruktur untuk melakukan ceramah dan forum yang kononnya untuk menerangkan segala konspirasi-konspirasi mainan kerajaan pusat.... di MPKJ misalnya.. forum tentang SKANDAL PKFZ... forum tentang penerangan KONFLIK PERAK.... dan sebagainya.... namun sebaliknya... maksud tersirat yang sedang berlegar didalam setiap penganjuran program merupakan untuk menyampaikan dakyah dan propaganda mereka untuk kepentingn politik mereka.....

adakah ini tindakan yang baik oleh pihak yang digelar kerajaan... sepatutnya sebagai kerajaan mereka seharusnya lebih menumpukan kepada pembangunan baik dari segi material mahupun sahsiah... bukannye masih lagi menyampaikan dakyah dan propaganda mereka.... itu sewaktu pilihanraya mungkin relevan.. namun apabila telah dipilih oleh rakyat untuk mentadbir urus negeri dengan baik,.... sepatutnya mereka lebih menumpukan bagaimana untuk menjana pendapatan negeri.. bukan kearah mana harus mereka membelanjakannya demi kepentingan politik mereka....huh...

tuntasnya... iklim politik malaysia hari ini sememangnya berada diambang la nina menuju el nino... baik daripada BN mahupun PR... maka... wahai ahli-ahli politik.... kini merupakan masa untuk kembali menumpukn perhatian kepada pembangunan negara... bukan pembangunan akaun peribadi, tidak untuk pembangunan rumah sendiri, tidak juga demi mengumpul harta yang cukup untuk makan 7 generasi.... selami dan selidiki masalah kami... bukan sekadar duduk menggoyang kaki setelah perut diisi dengan hasil korupsi......

renung-renungkan.. dan selamat beramal..

Thursday, May 28, 2009

~BARCA BARCA BARCA~









por último, la historia se han hecho ... Barcelona había ganado su tercera taza de éxito en esta temporada ..... gracias por el Manchester United por su amable corazón a regalar fácilmente nuestra copa ......

paham???
finally the history are been made... barcelona had won their third cup in this successfull season..... thanks to manchester united for their kind hearted to give away our cup easily......
hahahaha,.....

terjawab sudah kelab terhebat eropah dan mungkin dunia tahun nie.....

huh.... puas hati aku.... semalam ade la beberapa makhluk yang begitu sumbang suaranya berapi-api (dah la sumbang... berapi lagi) konon-kononnya man united la yang akan menjulang piala tu.... hahaha... akhirnya.....

kepada mereka-mereka yang menguyah cili... terasa la pedasnye ye,.....

tapi ade sorang mamat nie la.... semalam kemain lagi..... nak nyanyi lagu we are the champion la... ape la..... huh akhirnya... haram.... aku kol tak berangkat... mesej tak berbalas..... mungkin dah bertapok (baca : menyorok) dalam masjid wat solat taubat agaknye dek kerana dosa keangkuhan yang melampau..... kang petang karang komfem tak datang training... alasan keje banyak la.... nak kene cuci tandas la... anak nak mengaji la..... rumah jaoh la.... adik kirim ubat cirit birit la.... macam-macam la.... aku dah komfem dah tu..... tak pun kalao die berani turun la kan.... mesti ayat first die... aku tak tengok la game semalam.... pastu tak pe kasi la can team lain.. tahun lepas sudah.... tahun nie bagi la team lain merase.... ptui...... alasan..... hahahahaha.......

ade pulak yang lain.... konon barca men bomoh.... ape la.... memang macam pakatan rakyat la.....

bile team dia menang,,, memang team gua hebat.... team terbaik eropah maa.... champion beb..... tapi bile jatuh tersungkur melepas berputih mata dek penangan 2-0..... team lu men pakai bomoh.. ref macam hanjing... ape la.... huh.. sudah la....

ade lagi sorang nie.... leh aku kire cam takde pedoman hidup la.... sebelum game... mase lepak kat kedai muthu (baca : mobil)... eh apahal aku nampak macam ferdinand angkat piala nie.... jam nie mengira detik kekalahan barca la nie... dan pelbagai songeh nye lagi..... tapi bile barca menang.... konon dialah kipas susah mati barca..... cis.... sungguh tipis iman beliau.... mudah terpengaruh dengan hasutan dunia..... sudah lah.....

yang sang nelayan dari singapore tu pun tak tau ape cite..... ari tu.. komfem man u menang.... tapi ntah2 same gak ngan sang tiada pedoman nie...... teman seranjang la katekan.... kuikuikui.....

takpe la.... aku maleh la nak cakap lagi..... pandai pandaila pikir..... sume dah besar kan.... ade yang dah nak kawen tapi tempahan dewan tetibe takde..... ade yang dah kawen tapi berlagak cam orang mude.... disini aku ade kepilkan laman web team terbaik nie... kat situ ade satu ruangan untuk fan la.... untuk yang nak mendaftar... keahlian masih dibuka..... tak pun ceni la....

petang kang bagi nama kat gua.... nanti gua tolong submitkan kan juan laporta..... sediakan salinan ic, surat income tax, slip gaji, dan beberapa wang pendahuluan bwat bayaran mee goreng ayam dengan milo ais lepas training nanti ek....

kepada fan fan lain yang agak agak terasa nak tukar team pun di alu-alukan la... contohnya fan team chelsea, liverpool, arsenal, dan sebagainya.... ye la sampai bila asyik nak menumpang kegembiraan dengan kejayaan team orang lain kan.... ape lah salahnye kalo kite turut same-same merasainye seperti team kite sendiri.... nie tak team sendiri tak mampu nak kalahkan.... team orang len yang dapat kalahkan pun kire ok la kan.... huh... macam biawak....

akhir kate...
wawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawawwa.............................
















Wednesday, May 27, 2009

~rona rona politik malaysia~

politik malaysia aku rasa memang tak kan reda... habis satu masalah timbul satu lagi masalah.... yang aku rase seburuk-buruk permainan politik di mugambe tau mozambique sekalipun, ahli ahli politik kat sane tau jugak nak rehat daripada terus mencetuskan kontroversi dan lebih mementingkan usaha membangunkan negara dan sebagainya.........

tAPi kat negara MALAYSIA yang disayangi ini.... ahli-ahli politiknya macam dah terlebih dos maajun ubat kuat hasil jualan DO RE MI dulu...... yang sejak abis je pilihanraya umum setahun lepas.... macam-macam lagi permasalhan yang tak sepatutnya timbul daripada golongan wakil-wakil rakyat yang berilmu pengetahuan yang tinggi (kalau ye tinggi la).....

tengok sahaja obama... walaupun diawal kempennya macam-macam bende keluar... tapi bile dah jadi presiden... pihak lawan die tak de banyak bunyi..... diam dan akur... di india.... ok je.... takde plak aku dengar macam2 cerita.... (atau mungkin CNN malas nak tulis berita la).... tapi kat malaysia nie... huh.. pentas politik lebih menarik daripada pementasan teater puteri gunung ledang.... macam macam cerita.... persidangan ala-ala negeri pasir berdengung (baca : cerite laksamana Do Re Mi).... pesta pilihanraya kecil yang tak sudah-sudah seumpama pesta party tupperware..... kes "singh is king" (takde kene mengena dengan entri sebelum nie).... kes anak singh pun nak menjadi king...... kes rasuah politik wang... kes PPP yang presidennye yang dua2 kemaruk kuasa....

dan yang paling aku tak boleh terima.... MOGOK LAPAR.... adoi..... elok-elok negara makmur rezeki melimpah ruah.... ade jugak yang nak bermogok lapar.... kalau orang-orang afrika yang memang kebuluran tu tau yang ahli politik malaysia nie pon nak berlapar macam diorang.... aku rase diorang pun mesti ade hati nak jadi ahli politik kat malaysia nie... apakah.????
mana kredibiliti seorang ahli politik malaysia sekarang nie???? dah takde kerja ke sampai nak bermogok-mogok lapa nie.... adei....

felik bin ajaib...... kan.... aku rase satu dunia tengah gelak kan kita... sebab sistem politik malaysia yang konon-kononnya sedang bersiap untuk mencapai sebuah negara maju telah melahirkan ahli politik yang sekadar tangkap muat dan lebih menggilakan jawatan berbanding untuk membantu rakyat dan memajukan negara...... konon wawasan 2020... tapi golongan pemimpin masih di zaman 20-an..... adus...

permainan politik pakatan rakyat yang kononnya jaguh dimata rakyat,.... pembela nusa dan bangsa... penyelamat tatkal kelemasan dan pelindung diwaktu susah..... ha... tengok lah wahai mereka yang mengagung-agungkan pakatan rakyat nie.... adakah nasib kalian dibela... atau nasib mereka yang kalian bela...... hah...

orang kate hipokrit tu sifat mereka-meraka yang lahanat.... yang berperangai macam "CIS".....
dan cis itu lah yang sedang bersarang dihati ahli-ahli pakatan nie.... bile keputusan mahkamah menyebelahi mereka..... "owh sistem kehakiman memang telus dalam membuat keputusan" "kebenaran sudah terbukti" "kredibiliti badan kehakiman disanjung tinggi"...... tapi... bile keputusan tak menybelahi mereka..."owh sistem kehakiman memang sial" "keputusan telah diatur kerajaan" " hakim telah dibayar" dan sebagai nye,....
ha,..... memang CIS..........

sudah-sudah lah tu....... cukup cukup la bermain wayang..... berkerja lah....
janji anda semua kepada rakyat untuk bersama-same membangunkan negara, membela nasib, memperjuangkan hak dan sebagainya...... jadi .... jangan jadi macam beruk kena belacan.....

~dilema ku dalam bahaya~

haih.....
ntah la....
aku sedang dalam kepeningan niey..... dalam dilema....

samaada untuk bersama-sama kawan2 untuk berdebat atau untuk bersama keluarga dan kawan-kawan lain menghabiskan masa cuti dan "beriadah"......


alkisah....
setelah habis debat integriti tempoh hari di UTM... aku telah terpilih untuk selaki lagi mewakili UMS ke debat perpaduan di UNIMAS...... kemudian terus ke debat FOMCA di UTHM.....

tapi persoalan dan masalahnye...
pertandingan tu mase cuti sem yang sepatutnya aku gunakan untuk merehatkan otak dan berlugai-lugai bersama family dan sahabat handai.....

hurm....
kalo tak pegi orang kate macam mensia-siakan peluang dan kepercayaan yang telah diberikan kepada aku... tapi kalau pegi macam macam plak perasaan nie....

janji dengan adik adik nak tolong diorang tentang pelajaran diorang.... mase untuk KRC dan sebagai nya..... hurm.....
ape kah yang aku harus lakukan ditatkala ini.....


rebut lah 5 perkara sebelum datang 5 perkara....
1. muda sebelum tua.
2. kaya sebelum miskin.
3. sihat sebelum sakit.
4. hidup sebelum mati.
5. LAPANG SEBELUM SEMPIT.....

huhuhu.....
apakah????

Wednesday, May 20, 2009

~mission completed... yet to come..~

huhuuh..... sounds like i'm in a mission for an army....

mission 1.......

yesterday when i woke up from bed, i'm feel a bit relax... then i'm wondering what just happen..??..... hurm... oic.. i'm finish my report....huhu.... maybe for all of u would asking what a big deal for finishing a report...??? its just a report nothing else than that.. rite...

neglecting what would u guys said... i'm just want to tell each of u that i'm done my "thesis to be" depressing+exhausting week of historical geology and stratigraphy fieldwork report.... hahahahahha...... sound's cruel........ just tu share my feeling with u guys.. i'm done it in nearly 12 hour nonstop... starting from 10 a.m until 10 p.m.. huh.... such an exhausting work, but when i'm compiled and bind all the report together... WOW!!!! its thicker than the subject textbook.... hahauhuhuhuuhu.......

mission 2......

my first debate competition for this year are over, also yesterday.. over with a same scenario but different script..... doesn't qualiffied to quarter final is the scenario, but its differnt script is "team terkecil yang tak masuk suku."... hurm..... ;(

what else to do, going debate with just a small effort.. for me with nothing tp prepare.. because just a week before it i'm went for the fieldwork.... so i justreflect the effort that we had done to facing it.. it.s just like u are facing a batalion of opponent army with only 2 gun.... huh... preparing for ur own funeral..... but... its ok... another defeat for UMS and me... the most important thing is its gonna be a lesson for all of us....

mission 3.. coming mission....

yet despite for all well and bad done completed mission.. its still another mission to come.... owh s*#t.... the exhausted are just a never ending story.... preparation for next debate.... preparation for some university event and on top af that preparation for next sem...... huhuuh....

but.. its just an experience for me to facing a more chalenging life....



p/s :... jangan marah kalau ade banyak grammatical error... its my first english post... ( a kick start)...

Saturday, May 9, 2009

~Engkaulah Ratu di Hati Ku~






Ibu, Ibu, engkaulah ratu hatiku....

Bila ku berduka, engkau hiburkan selalu......

Ibu, ibu, engkaulah RATU hati ku.....


bait lagu yang sedari kecil kita semua dengar dan mungkin telah berbekas dihati setiap antara kita...... bagi ku.... lagu nie bukan sekadar lagu.. namun menceritakan segala-galanya...


lagu khas untuk seorang insan yang paling berjasa dan paling mulia di muka bumi ini untuk setiap insan bergelar manusia..... tak kira ape agama, bangsa, negara, dan menjangkaui sempadan geopolitik dunia.... (gitu)....


hari ini tanggal 10 mei. seluruh dunia menyambut hari ibu untuk mengingati jasa, pengorbanan pahit jerih, susah payah dan segala macam lagi perkara yang dilakukan oleh seorang insan yang bergelar ibu... tingginya darjat seorang ibu tidak dapat disangkal oleh sesiapa... malahan bait-bait ayat "syurga itu terletak ditapak kaki ibu" menjelaskan kepada kita yang keredhaan seorang wanita bernama ibu terghadap anak-anaknya amat penting.....



bagi aku.... setelah hampir menjangkau usia 22 tahun ini.... aku amat bersyukur kehadrat Allah kerana masih dikurniakan ibu yang amat aku sayangi..... pengorbanan nya... hanya Allah sahaja yang dapat membalas.....


Kepada BONDAku... JAWAHIR Bt ARSHAD.... daku mendoakan agar Allah akan senantiasa merahmati dan meredhaimu.... semoga hidupmu dilimpahi rahmat dan nikmat... segala urusan mu dipermudahkan Allah... semoga Umurmu dipanjangkan Allah agar dapat aku berbakti kepadamu kelak, dikurniakan kesihatan yang baik..... semoga allah mengampunkan segala dosa mu.. dan menempatkan mu bersama golongan yang dicucuri rahmat...



Ibu.. abg long berjanji... akan terus menyayangimu... abang berjanji akan belajar bersungguh-sungguh dan membahagiakan mu... abang berjanji akan menjaga mu denagn apa cara sekalipun, menjadi anak yang soleh dan berguna untuk semua..... semoga ibu akan terus cemerlang dunia dan akhirat.... doakan anak mu ini derjaya didunia dan akhirat...


sesungguhnya itulah janjiku kepadamu ..... IBU...












Friday, May 8, 2009

kisah baru bermula....


dulu aku suka tengok cite kartun pokemon... dan yang paling aku suka mesti lah gndingan ash dan pikachu.. tapi watak protagonis yang paling aku suka ialah team rocket.. dan aku pasti kepda sesiapa yang menonton kartun nie mesti knal siapa diorang... haahaha...

"Ready for Trouble And Prepare For Double"..... (kalau aku tak salah lah… peminat peminat pokemon jangan marah kalau salah…) bait-bait dialog team rocket yang dianggotai oleh jessy dan james...

apakah?? ape kene mengena bende nie ngan aku....

ade kaitan nye.... memang sekarang aku sedang dilanda trouble and later it will be double trouble.... hahahaha......

first.. esok dah start fieldwork untuk subjek geologi sejarah dan stratigrafi yang mengambil masa hampir seminggu.... akan ku terokai seluruh pantai timur sabah untuk melihat semua formasi batuan yang ada di muka bumi sabah nie... sandakan, tawau, semporna, lahad datu dan banyak lagi... semuanya untuk melihat formasi-formasi batuan di sabah nie dan peratusnya..... 5% untuk subjek ni.... (skit gile) tapi kalau tak pegi terus fail.....
sekali dengar cam best je kan... ape yang troublenye..... hahaha.. jalan memang best.. (walaupun duit tarak nie... pokai siot....makan batu je la kot... tido kat masjid) tapi sampai tang nak bwat report tu yang jadi trouble..... just imagine banyak siot...

and for the double... on 15th may, just one day after back from the fieldwork.... aku ade debate competition kat UTM Skudai Johor...... wawawa...... mana lagi nak kejar filedwork report.... mana lagi nak keje mancari fakta debat, cari konsep.. mana lagi nak pikirkan bile nk anta report.... adoi memang double trouble.....

aku berharap agar diberikan kekuatan untuk menempuh segala onak ranjau.. (ceh... KONON)....
semoga everything going well.... amin.....

esok... jam 7 .30 bas amik kat busstop kolej masing-masing....
maka....... bermulalah.... kisah baru ku yang dipenuhi halangan....

~adus~

apakah ???

persoalan yang bermain di benakku...

hari ini tatkala aku membaca surat khabar.. pelbagai cerita, kisah, laporan dan berita terkandung didalamnya.... tapi yang menarik minat dan mata ku untuk terus membaca (walaupun mengantuk sebab tgk bola malam semalm) aku gagahi jugalah untuk membaca.. sudah pasti berita paling hangat di dada akhbar.. pasal kes ragut yang telah menyebabkan seorang wanita mengandung, nenek tua dan wanita yang tak berdosa mati.......

apakah???

aku terfikir.. siapakah manusia durjana yang berperangai setan dan lahanat yang melakukan segala bencana nie.... mana letaknye otak diorang nie..... ibu yang mengandung pun diorang nak ragut..... kalau takat ragut je tak kesah la... (aku bukan menyokong kes ragut) tapi sampai menyebabkan kematian keatas ibu tu ape kes..... tak penah ke diorang nie berfikir kalau mak diorang yang kene ragut tu dan mati.... apa perasaan diorang,..... lagi satu kes di pulau pinang seorang nenek tua yang umur dah mencecah 80-an.... dipukul sehingga mati akibat menyelamatkan anaknye yang diragut,.. adoi... nie sah2 peragut bacul.... nenek tua pun nak pukul.... seb baik die pukul je, kalau die rogol sekali nenek tua tu memang dasar binatang.... denagn nenek tua pun konek stim tak tentu pasal..... takde otak ke diorang nie..... aku rase mungkin si durjana peragut nie dikurniakan super power la.... boleh tinggalkan otak jap kat rumah.... tu pasal mase diorang meragut tu tak leh pikir dengan sempurna.... sebab otak diorang ditinggalkan kat memane dulu... (mungkin kat dalam jamban)....... BODOH!!!!...

WOI setan..... lebih baik ko mati la daripada menyusahkan hidup orang lain..... tolonglah.... malaysia nie punye la banyak kerja.... kerja bangsat tu jugak ko nak buat... kalau tak menyusahkan orang lain takpe.... cuba ko pergi ragut mak bapak korang, nenek korang ke.... pastu ko pukul sampai mampus..... kan lagi elok... paling2 tidak keluarga sendiri... takde nyusahkan orang lain......

apakah??

jadi siapa yang harus kita persalahkan.?? kite, diorang, kerajaan, mak bapak diorang, atau tuhan sebab mentakdirkan hidup diorang macam tu......??? mesti tidak... aku rase yang paling bersalah komfem la diorang sendiri kan,.... siape suruh jadi setan.... bangang tak tentu pasal....

apakah???

aku mengharap agar gejala nie tidak semakin serius.... anak2 muda sekalian... janganlah kita terus membodohkan diri sendiri.... bangunlah... jadilah golongan yang lebih bermanfaat kepada semua... bain diri sendiri, keluarga, agama, bangsa, negara dan sesiapa je la,.... kepada bapak polisi.... bekerjalah sebaik mungkin.... jangan biarkan binatang2 peragut durjana nie terus berkeliaran kat dalam negara kite... tangkap dan camppak kat kepulauan madagascar... ha.. kat sane bior diorang tau... nak ragut sangat,... ko ragut lah beruk, badak, harimau, dan segala macam lagi binatang yang ade.. tak pun anta diorang kat padang ragut lembu new zealand... ha.. ragut rumput sekali dengan lembu2 tu... dah memang diorang pon sepesen dengan lembu... otak ade tapi bahlol.....

Tuesday, April 28, 2009

~Who Will Win~


ingat lagi final piala FA malaysia.. selangor menang... hahaha.. tapi yang nie lagi best.... malam nie.. (pagi karang) pertembungan gergasi bola sepak dunia....


BARCELONA vs CHELSEA..... semi final champions league..... agak2 korang sape menang???


kalau aku komfem la barca.... hahaha.... FORZA BARCA... JUGAN BONITO.....

~kesesakan~


hahahaha....

di kala ini itu je yang mampu aku katakan.... gelak selagi mampu sebelum kesesakan menerjah hidup....

Kesesakan??? ape yang sesak.... bukan nye kesesakn trafik atau pun jam...
tapi kesesakan hidup yang semakin menerjah hidup nie....

selalunye bile dah nak abis sem nie orang semakin lapang... tapi aku.... ADOIYAI!!!!!! semakin sibuk...... minggu nie 3 subjek final...... mineralogy, hubungan etnik, geologi sejarah dan stratigrafi.... minggu depan last 2 subjek geologi struktur dan geologi asas2......

lepas tu....... exam abes..... tapi..... kesibukan mula mnerjah hidup..... berikut merupakan jadual ku tatkala orang lain sudah dirumah menghabiskan cuti semester dengan jaya nye....


9-14 mei - fieldwork sekitar timur sabah... sandakan, lahad datu, semporna, tawau...
15-19 mei - pertandingan debat integriti IPTA malaysia, UTM Skudai Johor....
27-28 mei - bengkel malay world debate, sekitar lembah kelang.....
30 mei -kak laila kawen (pendebat gak nie), ipoh....
31 mei - cikgu siti kawen.... (takde kene mengene pun aku masukkan skali)...
6-11 jun - balik UMS. persiapan debat perpaduan & debat FOMCA...
12-16 jun- pertandingan debat perpaduan IPTA malaysia, UNIMAS, Sarawak.
18-21 jun - pertandingan debat FOMCA IPTA Malaysia, UTHM Johor.....
21-27 jun Minggu Suai Mesra UMS....
7 julai -sem baru buka..


gile ar.... bile nak cuti.... waaaaaaa....nak cuti..........
WARGH!!!!!!!!!!!. STRESS!!!!!!



Sunday, April 26, 2009

~MeNanG LaGi~




yeeehaaaa!!!!!!!!!!!!!




SELANGOR menang lagi.....




kepada penyokong kelantan... takpe.. jangan nangis.... jangan gaduh.... tahun depan cuba lagi.. hahahaha...... tu pun kalau layak lagi la.... hahha.....

RED WARRIORS vs RED GIANT.... sah sah la giant yang menang.... hahahaha... puasnya hati aku.....

Tuesday, April 21, 2009

~Mahasiswa Kita~

sentap....

itu lah yang dapat aku katakan bile terlihat sesuatu yang di luar jangkauan minda.....


alkisah.....

sabtu dan ahad lepas.... kami pelajar2 geologi nie ade la fieldwork... jadi dengan rasa berat hati...
(sebab exam dah dekat... study week tu...) kami pergi la juga...

jadi ape yang sentapnye!!!!!!!

mase duduk kat dalam bas tu.... (bas UMS yang tak perform tu la...), aku seperti biase... duduk kat sit paling blakang la.......


nah tuu dia..... pemandangan yang aku rase tak selayak nye berada didalam bas UMS nie....

kalau bas awam aku consider la juga sebab yang naek tu ade yang perangai cam beruk.... tangan tak reti dok diam... gatal tak dapat garu jubo.... maka menconteng la jawabnye...... tapi...

kalau kat dalam bas UMS nie... ape kes....??? beruk mane yang naek bas UMS nie..... nak kate beruk dari IBTP.. setahu aku takde plak IBTP bela beruk... kalau dari IPMB lagi la lari court.... ntah la... aku pun tak tau nak cakap.....

kepada BERUK-BERUK sekalian.... kalau korang rase korang tu layak dipanggil mahasiswa.... jangan la mempamerkan kelakuan beruk korang tu kat UMS nie..... simpan2 la..... time cuti nanti... kat rumah2 korang.. ha memberuk la... takde sape kesah.... nie BAS UMS.... BUKAN BAS OMO atau BAS TUT......

pamerkanlah kelaku mahasiswa sikit..... ADOI!!!!








PATUTKE BENDE NIE TERJADI DALAM BAS UMS!!!???

Sunday, April 19, 2009

~politik Malaysia yang kucar~

SEDIH.....

itulah perasaan yang sedang bermain di benakku tatkala ini setiap kali membaca akhbar...
perasaan sedih tentang kisah kematian nurin jazlin yang mati dibunuh kejam lepas diculik, timbul pula kisah kehilangan adik sharlini yang ntah kat mana sekarang nie.... mungkinkah kes yang sama akan berulang sekali lagi.... sama-sama lah kite pikir..... (pak polisi, jalankan kerja cepat, jangan asyik menjalankan perut!!!!!!!)

tapi itu bukan persoalan utama... ape yang lebih menyedihkan apabila menyelak (sebenarnya tak selak pun sebab baca akhbar versi digital) ke ruangan politik.... bahang krisis ekonomi yang melanda dunia hari ini seperti tak terasa kepanasannya apabila bahang iklim politik malaysia lebih panas.... mana tak nya.... sejak kekalahan "besar" barisan nasional mac tahun lalu, sehingga sekarang, masih belum reda lagi politik ni di malaysia nie..... bayangkan.. dah setahun lebih.... ahli-ahli politik malaysia nie masih lagi "bergelut" sesama sendiri untuk menunjukkan kepada seantero malaysia parti bawaan siapa yang lebih hebat..... sedangkan di amerika.. pilihanraya presiden barack obama pun yang hanya dinaik awal tahun nie.... pun dah bermacam-macam agenda dilaksanakan, daripada pelan ransangan ekonomi tambahan yang bernilai hampir 2 billion..... sehingga memperbaiki hubungan amerika dan dunia islam.... macam macam dah ..... tapi kat malaysia..... x sudah-sudah.... dalam masa setahun nie... lebih daripada 5 pilihanraya kecil.... kalau bekas penyandangnya meninggal dunia boleh lah diterima... tapi.. yang meletak jawatan sesuka hati nie... ape cer???

pun begitu.... ade sesetengah pihak yang kata itulah melambangkan kesuburan demokrasi....
hello.... KEPALA H***K korang kesuburan demokrasi..... bagi saya ini melambangkan kedangkalan, kejumudan dan kebahL*Lan sesetengah pemimpin politik di malaysia sekarang.....

"hei ahli-ahli Fo0litik yang ada di malaysia.... kami memilih bukan untuk korang bertelagah sesama korang merebut sape yang lagi hebat dan banyak mengaut harta kami.... tapi untuk sama-sama membangunkan negara".... DONGOT!!!!!!

tapi kita tak jugak boleh mempersalahkan ahli-ahli politik nie jugak.... rakyat-rakyat pun ade jugak yang jumud dan dongot..... mana tak nye.... kesan tabiat-tabiat yahudi barat dan juga perangai s**lan kafir quraisy dulu semakin menular..... dulu.. bangsa timur (termasuk malaysia) terkenal dengan ketinggian budi bahasa.... caci-maki, kutuk mengutuk, fitnah memfitnah akan menjadi si pelakunya diletakkan sebagai manusia (kalau layak dipanggil manusia) di taraf yang amat keji..... apatah lagi jika berjanji tapi tak ditepati...(tabiat orang yahudi yang kasta di neraka lagi bawah dari kafir)....... tapi kini.... segolongan yang cerdik pandai..(???) mengagungkan pemimpin-pemimpin mereka kerana memiliki segala sifat sifat LAH***T nie....

lebih BON**K lagi.... ada sesetengah rakyat mel;aysia yang sampai sekarang masih lagi terbawa-bawa dan terikut-ikut perangai kafir quraisy (zaman jahilliah) dulu yang menyembah berhala secara MEMBUTA TULI..... tapi yang nie lagi teruk.... sekarang ni.. golongan-golongan yang kununnya inginkan "perubahan" ,"kepimpinan" dan "pentadbiran" yang berlandaskan keADILan dan keISLAMan, mereka "menyembah" dan mengagungkan pemimpin mereka secara MEMBABI BUTA... (lagi teruk)seakan-akan mereka lah insan terhebat serta terpelihara dari segala noda dan dosa..... MAKSUM kata lainnya... mereka nie seakan-akan telah dibutakan mata, dipekakkan telinga untuk menilai mana yang intan (korundum) mana yang kaca (silika).... seakan-akan, mereka lebih suka kapada pemimpin yang lebih pandai menghina, mencaci, memfitnah dan segala macam lagi me... (yang mazmumah) daripada pemimpin yang menJANJIkan kemudahan dan pembangunan (dapat dilaksanakan dan dikotakan).....

"hei pengundi-pengundi sekalian, butakah mata korang, pekak kahtelinga korang untuk menilai... atau sengaja buat-buat pekak dan buta....."

sudah lah... biar ape pun fahaman politik kita.. samada lurus atau songsang... samaada nak mengagungkan "sipembunuh yang mungkin difitnah" atau "sipeliwat yang sudah insaf sebab dipenjarakan" (INSAF???) atau "Ulama yang lama bertakhta" (dulu kate mahathir nak menongkat langit.. tapi.. lepas dua orang yang ganti mahathir... die masih kat atas.. NAK TONGKAT APE PULAK TU USTAZ???)..... yang penting kita jangan biarkan ketuanan melayu diperkosa, kedudukan sultan kita dipersenda, dan agama kita dilawak jenaka...... bangunlah... tumpukan gerak kerja untuk kemaslahatan kita bersama.... tak kisah lah slogan ape yang kita pilih...... "MEMBANGUN BERSAMA ISLAM", "KEADILAN UNTUK SEMUA", " 1 MALAYSIA, RAKYAT DIDAHULUKAN, PRESTASI DIUTAMAKAN"..... yang penting MALAYSIA UNTUK SEMUA......

Tuesday, April 14, 2009

~a mi me duele la cabeza~

tension gilak nie... final exam dah dekat tapi seriously i have not done anything yet!!! yes... every single subject just look like full of cloudiness...... adoi..... cane nie... aku takut...... tolong..... sampai skang masih tak tau mane nak start..... padahal minggu depan dah mula exam..... what am i gonna to do now...????? can someone give sum advice...... rase cam nak accident je supaya tak payah amik exam sem nie.... tapi nanti sendiri gak yang susah... adoi....

Ya Allah Ya Tuhan ku...kau berikan lah aku kekuatan untuk menempuh hari-hari ku dengan penuh rasa kesyukuran terhadap mu.... Kau limpahi lah aku, ibu-bapaku, adik-adikku, sahabat2 ku, guru dan pensyarahku serta seluruh umat islam dengan rahmat dan nikmatmu... kau lapangkan hati ku, kau bukakan minda ku, serta kau bantulah aku untuk menempuh peperiksaan yan bakal menjelang nanti Ya Allah... sesungguhnya ko maha mendengar lagi maha pemakbul sekalian hajat...... AMIN.........

Thursday, April 9, 2009

~kabinet baru kabinet rakyat~

tepat jam 3.30 ptg 9 april 2009. seramai 28 menteri kabinet serta 40 timbalan menteri kabinet baru kerajaan diumumkan oleh Y.A.B Dato Seri Najib Tun Razak di Putrajaya..... pelbagai kejutan yang sudah atau tidak dijangka langsung oleh rakyat termeterai sudah..

Lapan menteri yang digugurkan ialah Datuk Seri Syed Hamid Albar (Dalam Negeri), Datuk Seri Azalina Othman Said (Pelancongan), Tan Sri Muhammad Muhd Taib (Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah), Datuk Amirsham A Aziz (Jabatan Perdana Menteri - JPM), Datuk Ong Ka Chuan (Perumahan dan Kerajaan Tempatan), Datuk Mohd Zin Mohamed (Kerja Raya), Datuk Seri Zulhasnan Rafique (Wilayah Persekutuan) dan Datuk Shahrir Abdul Samad (Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) yang meletak jawatan berkuat kuasa kelmarin selepas kalah dalam pemilihan Umno, bulan lalu.

Tujuh muka baru pula termasuk dua Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah dan Datuk Kong Cho Ha yang dinaikkan pangkat, masing-masing sebagai Menteri Kewangan Kedua dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Tiga lagi ialah Tan Sri Dr Koh Tsu Koon (Menteri di JPM bertanggungjawab bagi Hal Ehwal Perpaduan dan Pengurusan Prestasi), Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom (Menteri di JPM bertanggungjawab bagi Hal Ehwal Agama Islam) dan Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin (Menteri Wilayah Persekutuan). Bekas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil serta bekas Timbalan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Datuk Anifah Aman pula kembali menyertai Kabinet. Shahrizat yang juga Ketua Wanita Umno, memegang portfolio sama, manakala Anifah sebagai Menteri Luar. Shahrizat, Dr Koh yang juga Presiden Gerakan dan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Raja Nong Chik (Ketua Umno Bahagian Lembah Pantai) serta Jamil Khir (bekas Pengarah Kor Agama Angkatan Tentera), mengangkat sumpah sebagai Senator, petang semalam.
Seramai 14 menteri bertukar portfolio, iaitu Muhyiddin (Perdagangan Antarabangsa dan Industri ke Kementerian Pelajaran), Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (Kewangan ke JPM), Tan Sri Bernard Dompok (JPM ke Perusahaan, Perladangan dan Komoditi), Datuk Seri Hishammuddin Hussein (Pelajaran ke Dalam Negeri), Datuk Seri Dr Rais Yatim (Kementerian Luar ke Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan), Datuk Peter Chin Fah Kui (Perusahaan, Perladangan dan Komoditi ke Tenaga, Teknologi Hijau dan Air), Datuk Seri Shafie Apdal (Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan ke Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah), Datuk Mustapa Mohamed (Pertanian dan Industri Asas Tani ke Perdagangan Antarabangsa dan Industri), Datuk Dr Ng Yen Yen (Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat ke Pelancongan), Datuk Noh Omar (Pembangunan Usahawan dan Koperasi ke Pertanian dan Industri Asas Tani), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (JPM ke Pertahanan), Datuk Shaziman Abu Mansor (Tenaga, Air dan Komunikasi ke Kerja Raya), Datuk Ahmad Shabery Cheek (Penerangan ke Belia dan Sukan) dan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (Belia dan Sukan ke Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna). Tujuh lagi menteri mengekalkan portfolio masing-masing, iaitu Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (JPM), Datuk Ong Tee Keat (Pengangkutan), Datuk Seri Khaled Nordin (Pengajian Tinggi), Datuk Dr Maximus Ongkili (Sains, Teknologi dan Inovasi), Datuk Douglas Uggah Embas (Sumber Asli dan Alam Sekitar), Datuk Liow Tiong Lai (Kesihatan) dan Datuk Dr S Subramaniam (Sumber Manusia)
Daripada 40 timbalan menteri pula sembilan adalah muka baru, iaitu Ahli Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Mahathir (Perdagangan Antarabangsa dan Industri), Ketua Puteri Umno Datuk Rosnah Rashid Shirlin (Kesihatan), Naib Ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim (Belia dan Sukan), Dr Puad Zarkashi (Pelajaran), Datuk Dr Awang Adek Hussein (Kewangan), Heng Seai Kie (Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan), Datin Paduka Chew Mei Fun (Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat), Datuk Lee Chee Leong (Kementerian Luar) dan Ahmad Maslan (JPM).
Seramai 18 timbalan menteri bertukar portfolio, manakala tiga digugurkan, iaitu Timbalan Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Teng Boon Soon; Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron dan Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad.


Datuk Seri Najib Razak : Perdana MenteriMenteri Kewangan

Tan Sri Muhyiddin Yassin : Timbalan Perdana Menteri / Menteri Pelajaran
MENTERI

Tan Sri Dr Koh Tsu Koon : Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Perpaduan dan Prestasi)
Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz : Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen)
Tan Sri Nor Mohamed Yakcop : Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Unit Perancangan Ekonomi) Senator Mej Jen (B) Datuk Jamil Khir Baharom : Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama)
Datuk Ahmad Husni Hanadzlah : Menteri Kewangan II
Datuk Seri Hishammuddin Hussein : Menteri Dalam Negeri
Datuk Mustapa Mohamed : Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi : Menteri Pertahanan
Datuk Anifah Aman : Menteri Luar Negeri
Tan Sri Bernard Dompok : Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi
Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin : Menteri Pengajian Tinggi
Datuk Noh Omar : Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani
Datuk Seri Maximus Ongkili : Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi
Datuk Seri Dr Ng Yen Yen : Menteri Pelancongan
Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin : Menteri Wilayah Persekutuan
Datuk Douglas Uggah Embas : Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar
Datuk Ong Tee Keat : Menteri Pengangkutan
Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil : Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
Datuk Liow Tiong Lai : Menteri Kesihatan
Datuk Peter Chin Fah Kui : Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air
Datuk Shaziman Abu Mansor : Menteri Kerjaraya
Datuk Seri Dr Rais Yatim : Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan
Datuk Dr S Subramaniam : Menteri Sumber Manusia
Datuk Ismail Sabri Yaakob : Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
Datuk Seri Shafie Apdal : Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
Datuk Kong Cho Ha : Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Datuk Ahmad Shabery Cheek : Menteri Belia dan Sukan

TIMBALAN MENTERI
Datuk Liew Vui Keong : Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim : Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
Datuk S K Devamany : Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
Ahmad Maslan : Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
T Murugiah : Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
Datuk Chor Chee Heung : Timbalan Menteri Kewangan
Senator Datuk Dr Awang Adek Hussein : Timbalan Menteri Kewangan
Jelaing anak Mersad : Timbalan Menteri Dalam Negeri
Datuk Wira Abu Seman Yusof : Timbalan Menteri Dalam Negeri
Datuk Mukhriz Mahathir : Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri
Datuk Jacob Dungau Sagan : Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri
Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad : Timbalan Menteri Pertahanan
Datuk Lee Chee Leong : Timbalan Menteri Luar Negeri
Senator A Kohilan Pillay : Timbalan Menteri Luar Negeri
Datuk Hamzah Zainudin : Timbalan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi
Datuk Saifuddin Abdullah : Timbalan Menteri Pengajian Tinggi
Datuk Dr Hou Kok Chung : Timbalan Menteri Pengajian Tinggi
Datuk Johari Baharom : Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani
Datuk Rohani Abdul Karim : Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani
Fadillah Yusof : Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi
Datuk Seri Sulaiman Rahman Abdul Taib : Timbalan Menteri Pelancongan
Datuk M Saravanan : Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan
Tan Sri Joseph Kurup : Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar
Datuk Abdul Rahim Bakri : Timbalan Menteri Pengangkutan
Datuk Robert Lau Hoi Chew : Timbalan Menteri Pengangkutan
Senator Datin Paduka Chew Mei Fun : Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin : Timbalan Menteri Kesihatan
Noriah Kasnon : Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air
Datuk Yong Khoon Seng : Timbalan Menteri Kerjaraya
Datuk Joseph Salang Gandum : Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan
Senator Heng Seai Kie Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan
Senator Datuk Maznah Mazlan : Timbalan Menteri Sumber Manusia
Datuk Tan Lian Hoe : Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
Datuk Joseph Entulu anak Belaun : Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
Datuk Hassan Malek : Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
Datuk Lajim Ukin : Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Datuk Razali Ibrahim : Timbalan Menteri Belia dan Sukan
Wee Jeck Seng : Timbalan Menteri Belia dan Sukan
Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi : Timbalan Menteri Pelajaran
Datuk Dr Wee Ka Siong : Timbalan Menteri Pelajaran



Friday, April 3, 2009

~spanish class~

en el momento que se escribe este ENTRI, soy de practicar mi 
Español para el examen oral. realmente su momento crucial para 
asegúrese de que tengo la marca de alto desempeño para la marca antes examen final. así que ...
Deseamos suerte a todos ....


hihihi.. paham tak????...
k lah.... nie translation die...

at the moment this entri being write, i'm practicing my spanish for the oral exam. its really crucial moment to make sure i got the high mark for the carrying mark before final exam. so... wish me luck everybody....

terrer tak????

Thursday, March 26, 2009

'Singh is King' @ 'Singh is Raja' @ 'Raja is Singh'

teringat aku kepada perkataan yang keluar dari mulut si karpal singh tu......

saya bukan nak cerita tentang die...... tapi nak cerita tentang perkataan 'king' atau dalam bahasa melayu nye.... RAJA........

seperti yang umum ketahui... raja adalah individu yang menjadi ketua negeri, sama macam sultan la.... senang cakap....

tapi ada sorang raja yang saya kenal nie... kejenye bukan menjaga negeri.... tapi sibuk nak gulingkan kuasa seorang presiden sebuah 'badan swasta'..... (atau mungkin sebuah unit beruniform)........ kejenye tak abis-abis nak kondom...opss... kondem presiden tu.... konon nya presiden tak bwat keje la... presiden dah tua tapi tak sedar diri la... presiden gila kuasa la.. dan sebagainya......

mungkin die rasa dia 'raja' kowt....... tapi yang tambah mengharukan tu.... raja nie tak brani kondem sorang2.... die ade geng.... masalahnye... geng die tu 'orang laut'... yang sebulan 2 minggu baru balik darat...... padahal dah lama dok kat laut... sekali naik darat... pon sibuk nak kondem juga.... ntah lah... dunia2.....


disini saya nak bagi nasihat skit la yang dua orang pemuda tu... eh.... yang raja tu dah tua. tapi berlagak muda...... sudah sudah lah tu mengkondem.... cuba la bawak-bawak bersabar.... kalu nak jadi presiden sangat.... pk lah cara lain.... senang2 kalu nak juga jadi presiden... tubuh lah persatuan sendiri..... dah lah meeting tak pernah nak datang... sibok nak kondem....


kang kalo marah kang... macam2 alasan ade.. adik bertunang la.... sedara kawen la... anta anak pg ngaji la... nak basuh tandas la.... pastu sibuk marah2 knape tak pilih die jadi presiden..... sedar-sedar lah diri skit.... untuk orang laut tu... pon same... ingat lah yang awak tu 2 minggu kat laut.... baru balik darat dah nak bising2.... kang kena sumpah jadi duyung baru tau.... tak pon kena tsunami... baru padan muka.....


maka.... diakhir nya....


soalan nya.....


manakah antara pernyataan berikut adalh benar????

1. Singh is King
2. Singh is Raja

3. Raja is Singh.....

p/s: klu ade kat bawah.....


lu pikir la sendiri..... eh jap.... ade satu teka teki....


karpal singh takut dengan sape..???



dia sedang menyorok di sebalik orang ramai........






mangsa kekejaman Singh is Raja




p/s: bro... jangan marah ha.....

Tuesday, March 10, 2009

~ErtI MelAyu~



Melayu


Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenakaBudi
bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan


Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut
Biar mati adat
Jangan mati anak


Melayu di Tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu,
Bugis itu Melayu,Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua'alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)


Dalam sejarahnyaMelayu itupengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara


Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
Tanah sebidang mudah terjual


Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba
Berbuahlah pisang tiga kali


Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri


Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak


Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing


Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut

Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut
Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selaga yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu ?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;


Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan
Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka


-Nukilan : Usman Awang-
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...