~Mari MengiNgatI Allah~

Monday, July 6, 2009

~kembali Menaakul~

sepanjang bergiat didalam arena blog nie, banyak perkara telah aku pelajari...

bermula dengan hanya sekadar beranggapan yang blog ini sekadar untuk melahirkan perasaan dan isi hati terhadap segenap aspek yang mencakupi pelbagai arena.........

dan yang paling utama kerana ingin menandingi kehebatan seseorang rakan yang kononnya beliau merupakan yang paling hebat dalam setiap bidang...... itu prinsip aku, pantang dicabar... (hahaha).....

namun setelah melihat keadaan situasi politik malaysia yang kian membabi buta... (opsss,... taKut kene H1N1) dan juga setelah membaca pelbagai blog hasil karya segelintir insan yang menjadi aktivit penulisan blog ini sebagai salah satu sisi kehidupan mereka..... aku kembali menaakul jauh di sudut hati..... adakah aku tegar untuk bersama-sama bergiat didalam arena penulisan yang serba bebas ini sehingga dapat menyaingi kehebatan hasil pemikiran dan penulisan mereka...... (mungkin masih jauh)......

sungguh ku akui... kekadang aku sekadar menulis mengikut nafsu tanpa mencakna suatu isu secara mendalam, kekadang aku menulis untuk mengisi masa lapang..... dan juga kekadang sekadar untuk me"nembak" golongan reformis totok yang mendewa-dewa segelintir pemimpin politik mereka yang kononnya maksum.....

namun hari ini aku mula berfikir, adakah gaya penulisan ini akan dapat bertahan ...... langsung tidak mencerminkan kematangan selaku golongan intelek....... sekadar menulis tanpa berfikir..... benar kata seorang pensyarah ku.... golongan mahasiswa sekarang semakin lembap didalam menaakul sesuatu isu... baik global mahupun domestik.... huh... tembakan tepat ke sasaran kotak minda yang kosong....

seorang ahli pemikir pernah berkata.... anda tidak akan dapat menjadi seorang penulis yang hebat jika anda bukan seorang pembaca yang hebat...... maka... mulai hari in... aku berazam untuk menjadi seorang pembaca yang baik..... baik dalam apa jua ilmu.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...