~Mari MengiNgatI Allah~

Thursday, January 29, 2009

~Emansipasi Melayu Ku~

aku lihat layu didalam
melayu.....


aku pasti bukan ku sahaja yang nampak,
ada juga yang bercadang bertanya tuan punya,
tapi bercampur risau dan tak tergamak.....
nanti dikata tak bersyukur dikata tak sedar diri....
jadi aku menyendiri, memerhati, dan akhirnya mengakui...
yang kita sendiri membiarkan bunga raya melayu ke kanan....
dan membiarkan bunga tak cantik mekar di kiri...

aku lihat layu didalam
melayu.....


tanah air kita yang punya, kita siram, kita baja...
tapi angin api kita lupa.... mereka merancang menjilat bangsa......
13 harimau bertukar menjadi mangsa....
kita lupa....
nenek moyang kaya raya, jangan sesekali digadai harta bendanya....
kulihat layu didalam melayu......


tak kan melayu hilang didunia...
tapi ape guna tak hilang didunia jika kewujudannya tak dirasa, tak bermakna......
petah berbahasa namun kudrat tak berjasa....
orang berbudi kita hanya tau merasa.....
selalu lari bila di rapat, selalu malu bila soalan diaju ;
selalu segan memberi pandapat, rela mengikut daripada meneraju.....
belum menyanyi dah bersorak,
suka berjanji dalam borak...
bukan kata tak ada otak, cuma tak berfikir diluar kotak......


kulihat layu dalam
melayu...

kulihat layu dalam
melayu....

kulihat layu dalam
melayu.....

aku jadi sayu., bunga menangis dia mendayu....
mahu jadi cantik tapi ragu...
owh, aku merayu...
bangunlah semula hidup kembali,
jangan tunggu matahari mati,
cepatlah mekar sebelum terlerai

kerna........
perjuangan kita masih
belum selesai........

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...