~Mari MengiNgatI Allah~

Wednesday, January 28, 2009

secebis kata luahan hati lontaran kalbu......

saya rase terpanggil kembali untuk menulis entri yang ketiga sepanjang saya menceburkan diri didalam arena memblogging ni.... walaupun masih baru namun tak pe... orang k.l kate pelan2 kayuh...... saya ingatkan takde orang yang bermnat nak membaca blog yang tak seberapa nie.... tapi rupe-rupenya ade... alhamdulillah walaupun mungkin tak sampai 10 orang... sekurang kurang nya, nukilan saya mendapat perhatian........
entri tentang palestin menang.... baru baru nie sya ingat kan akan menjadi luahan hati saya semata, namun rupenye telah mencuit sedikit perhatian seorang hamba Allah..... terlebih dahulu terima kasih diucapkan diatas komen yang membina.... namun terdapat satu dua perkara yang menarik perhatian saya tentang komen beliau.... begini lah..... sedari awal biarlah saya melakukan sedikit tekaan.... mungkin serkap jarang barangkali.... mungkin saudara yang meninggalkan komen tersebut lebih berlatarbelakangkan agama dan mungkin sekali berkecimpung dalam arena politik 'PEMBANGKANG'.... dan saya lebih kearah 'KERAJAAN'... namun itu tidak bermaksud saya tidak berlatarbelakangkan agama.....
baiklah.... jom kite selusuri satu persatu permasalahan yang ditinggalkan oleh saudara tadi.... yang pertama beliau menukilkan pendapat yang kononnya media arus perdana hari ini d kuasai oleh kerajaan... lantas segala laporan dan paparan yang ditampilkan oleh media tersebut bersifat 'bias' yang kononnya bermotifkan untuk memecahbelahkan pakatan pembangkang.... baik.... jawapan pertama... memang media hari ini dikawal oleh kerajaan dibawah kementerian penerangan.... namun setiap ape yang diterbitkan dan disiarkan masih tertakluk di bawah akta hasutan dan akta suruhantaya komunikasi.... maka tiada satu pun berita yang berbaur menghasut rakyat dan mendedahkan kelemahan pembangkang sehingga dapat memecahbelahkan pakatan pembangkang.... kalau ada pun yang mendedahkan kelemahan tadbir urus pembangkang ianya hanya sekadar untuk melaporkan kejadian yang berlaku di dalam negara..... namun,..... kita lihat media alternatif bawaan pambangkang.... harakah misalnya.... lebih banyak menyiarkan perkara-perkara yang menghentam kerajaan, mengutuk pemimpin, dan sebagai nya.. sampai kadang2 saya malu untuk membacanya didepan rakan rakan bukan melayu... keran akhbar tersebut memang semata mata bermotifkan mungutuk kerajaan dan jelas menampakkan kepincangan dan keretakan bangsa kita.... suara keadilan..... dan segala mcam lagi... kalau kita selidik... tiada satu pon akhbar yang ditulis oleh bangsa lain selain bangsa kite nie yang menghentam sesama bangsa walaupun berlainan fahaman politik....nah.. sekarang media bawaan siapa yang lebih 'LAHANAT'..... kemudian saudara nie kate lagi banyak perubahan telah dilakukan oleh kerajaan pakatan rakyat tapi tak diberitau.... baik... saya cabar saudara nie.... senaraikan 10 perubahan yang telah dilakukan oleh kerajaan pakatan rakyat setelah hampir setahun memerintah negeri masing-masing.... dan buktikan bahawa kandungan manifesto pakatan rakyat dahulu telah dilaksanakan...???
persoalan kedua, saudara nie berkata konon nya banyak penceramah2 agama dihalang drpd memberikan ceramah kerana mereka orang pas...... nie pun ntah btol ntah tidak...... yang saya tengok.... makin banyak cd2 rakaman ceramah yang disampaikan oleh ustaz2 yang katenye pas nie terjual di masjid2... siap ade yang menyanyi lagi sesuka hati mengutuk kerajaan...... inikah penceramah terkemuka konon nya..... nak bercakap tentang islam tapi dalam masa yang sama mengutuk pimimpin..... inikah ajaran Rasulullah.... setahu saya... rasulullah kate taati lah pemimpin kamu selagi mane pemimpin itu tidak mengajak kepada kemungkaran.... ha.... jadi sekrang.... pikir2 kan lah....
persoalan ketiga tentang isu BN menolak hukum hudud..... yang konon nya BN memperlekehkan hukum ALLAH..... nauzubillah..... baik persoalan pertama.... adakah dengan menolak hukum hudud tersebut terus dijatuhkan hukuman menolak agama..... kalau begitu kite semua satu malaysia tergolong dalam golongan yang menolak agama... sebab kita masih lagi tak implement hukum hudud nie.... imam masjid negara pun masok skali dalam kategori nie.... sebab die pon orang BN..... camtu?????? orang kate berfikir sebelum berkata...... kita duduk dalam negara berbilang bangsa.... mesti kene ade tolak ansur..... bukan lah kite terpakse bertolak ansur sehingga menjatuhkan hukuman bahawa kita bersikap sekular... dan saya yakin... kalaupun PAS dapat memerintah satu hari nanti pon.... hukum hukum hudud nie pon akan tetap ditentang oleh rakan sepakatan dengan diorang......
jangan terlalu mudah menghukum orang lain kafir, munafik, sekular, dan segala macam lagi tanggapan hanya kerana amalan agamanya kurang berbanding kita..... mungkin amalan kita yang banyak nie pun belum tentu kita dapat menjadi muslimin yang unggul..... sedar lah..... saya bukan bercakap demi perjuangan bangsa... namun perjuangan agama yang konon nye dijulang oleh segelintir pihak.... adakah ianya benar2 perjuanagan islam sebenar...???? adakah islam mengajar kita untuk berbalah sesama saudara..... adakah islam mengajar kita untuk mengutuk pemimpin yang bertindak atas jalan yang btol... adakah islam mengajar kita untuk mengkafirkan sesama islam...... dan adakah islam mengajar kita agar berpecah belah... saudara..... mungkin ilmu agama saya tidak sedalam ilmu agama saudara.... namun ingat lah bahawa islam itu indah dan mudah..... jangan hanya disebabkan fahaman politik yang disempitkan oleh segelintir pihak.... menyebabkan agama, bangsa kita dipandang randah oleh bangsa dan agama lain..... ingatlah firman ALLAH : "dan berpegang teguhlah kamu dengan tali ALLAH dan jangan lah kamu bercerai berai.."
saudara, ketahui lah... bahawa PAS dan UMNO yang sama-sama memperjuang kan bangsa melayu dan agama islam pernah memenangi semua kerusi parlimen yang dipertandingkan pada pilihanraya umum yang ketiga.... dan waktu itu kita mempunyai kuasa yang cukup kuat untuk membangun kan bangsa dan agama kite... kerana apa.???? sebab kita bersatu demi kepentingan bersama.... namun.... akhirnya... PAS keluar daripada BN kerana ingin membawa haluan sendiri..... akhirnya.... siapa yang rugi...?????
BANGSA dan AGAMA kita....

2 comments:

midi said...
This comment has been removed by the author.
Intifadah said...

salam pertemuan wahai saudaraku… sebelum ana mlanjutkn pbincangan, ingin ana ingatkan saudara bahawa ana di sini bukan hendak mlepaskn geram, hendak menang, mnunjuk2, atau bbalah2… hanyalh skadar btukar fikiran, maka ana nasihatkn agar jgnlh bsikap emosional di sini sehingga tahap mcabar2 yg x akan mbawa kita ke mana2… mungkin saudara x bstuju dgn ana, namun jgnlah shingga mcabar2 seolah2 mnampakan satu pbalahan atau mgeluarkn kata2 yg x berapa sedap ddengari… dan jgnlh shingga prasaan marah mguasai kita krn ssungguhnya marah mrupakan satu senjata syaitan utk myesatkn & mgufurkan manusia…

kadang kala, sikap marah kita akan myebabkan kita ingin mpertahankn pdpt kita shingga mlakukn perkara yg bcanggah dgn syariat Islam… ataupun marah shingga x mahu mnerima kebenaran/haq , dan sanggup berada dlm kbatilan smata2 utk mpertahankn pdpt kita… ana bharap saudara x bgitu & ana bharap ini mjd platform pbincgn yg sihat & bukannya mmecahkan kita…

ssungguhnya, ilmu ana tidaklh bgitu hebat mana, namun kita wajib mnimba & mningktkn ilmu kita dan myampaikannya… ana bharap dpt bkongsi ilmu… krn amal tanpa ilmu adlh sia-sia… dan utk pgetahuan saudara, ana x blatarblakangkn agama namun sbg seorg Islam, ilmu2 asas haruslh ada…

dan terima kasih atas nasihat saudara yg mnasihati ana utk bfikir dahulu sblm bkata-kata… insya Allah… terima kasih

ana mmetik petikan saudara,
“baik persoalan pertama.... adakah dengan menolak hukum hudud tersebut terus dijatuhkan hukuman menolak agama..... kalau begitu kite semua satu malaysia tergolong dalam golongan yang menolak agama...”

ana dpt mrumuskan saudara sedang mperlekehkan & mpsendakan hukum hudud, bdasarkan ayat saudara yg terakhir itu… ana bharap rumusan ana adlh salah sama skali dan ana bharap saudara tidak bpdpt sbegitu… harap ana yg salah tafsir…

namun biar ana terangkn… hukum hudud mrupakan salah satu hukum yg wajib dlaksanakan sbgmana wajibnya solat, puasa bln Ramadan, bzakat dsbnya… hudud dsebutkn dalam kitab suci al-Quran dan plaksanaannya adlh wajib bg pmerinthn Islam…

hukum hudud telah dlaksanakan d tanah melayu sblm kdatangn pjajah ke tanah melayu kalau disusuri sejarah tanah melayu… hukum kanun melaka dsbnya

apabila sseorg muslim mptikaikan hudud, sama ada dgn mragui kbkesanannya plaksanaanya, mnafikan hukum tsbt, beranggapan x dpt dlaksanakan di zaman moden, b’anggap hukum kolot dsbnya atau apa2 tindakan yg mplekehknnya… maka, ana dpt simpulkn ia x beriman kpd kitab (al-Quran) krn mragui kandungannya… beriman kpd kitab mrupakan salah satu rukun iman…maka, bukankh tbatalnya iman seseorg bila mptikaikn hudud?

bkn shj seseorg itu mptikaikan hukum dlm Quran , malah dgn mptikaikan 1 huruf atau ayat sahaja yg tkandung dlm al-Quran, seseorg itu boleh dianggap x beriman dgnnya… (Nauzubillah)

ana x berani nak mkafirkan, mmunafikan org dsbnya sbb ana tidak berhak bbuat demikian dan mrupakan dosa bsr… namun,

“… brgsiapa yg x mhukum mnurut yg dturunkn Allah, maka mereka itu org2 KAFIR.” (Al-Maidah:44)

“…brgsiapa yg x mhukum mnurut yg dturunkn Allah, maka mereka itu org2 ZALIM” (al-Maidah:45)

“…brgsiapa yg x mhukum mnurut yg dturunkn Allah, maka mereka itu org2 FASIK” (al-Maidah:47)

plaksanaan hukum hudud adlh di atas tangan kuasa pemerintah dan pmerintah yg akan dptanggungjwbkn d akhirat kelak… maka, tidaklh satu Malaysia adlh golongn yg mnolak agama… namun, jika golongn yg bkn pmerintah skali pun spt rakyat jelata spt kita bpdpt bhw hukum tsbt x sesuai atau tindkn lain yg mplekehknnya, nescaya x akan tlepas juga drp Allah SWT krn tgolong org yg mnolak hukumNya… maka kalau imam besar masjid ngr (x kisahlh sapa2) mnolak hukum tsbt, ia mnolak agama… bukan sbb dia org bn atau tdk… (kesian saudara Ramlang Poringi, mantan imam masjid ngr, yg dpecat krn kbenaran)

maka, sebab itulh kita wajib mptahankn hukum Allah yg wajib dlaksanakan & berusaha utk mlaksanakan x kira apa2 pun…

ana mmetik pdpt saudara:
“kita duduk dalam negara berbilang bangsa.... mesti kene ade tolak ansur..... bukan lah kite terpakse bertolak ansur sehingga menjatuhkan hukuman bahawa kita bersikap sekular... dan saya yakin... kalaupun PAS dapat memerintah satu hari nanti pon.... hukum hukum hudud nie pon akan tetap ditentang oleh rakan sepakatan dengan diorang......”

tiada tolak-ansur dlm plaksanaan hukum yg wajib… ngr bbilang bangsa x boleh sama skali djadikn alsasan x tlaksananya hukum Allah… kalau ada tolak ansur pun, knapa dh hampir lebih 50 thn negara merdeka, pihak pmerintah masih tidak mlaksanakannya, malah tiada usaha ke arah itu sbaliknya mpelekehkannya pula…

ana ambil contoh, negara Madinah yg dibgnkan oleh Nabi junjungan Nabi Muhammad saw… madinah tdiri drp pddk ansar, muhajirin , yahudi… namun, baginda saw bjaya mjd madinah sbg model ngr Islam unggul yg mlaksanakn segala perintah Allah… apa masalahnya?kita belum cuba, dan xde usaha nak cuba, dh bg bmcm2 alasan…

insya Allah, skiranya pas mmerintah ngr, usaha utk mlaksanaknya pasti ada krn itulh dsr pjuangan mereka… ambl cth, di ngri kelantan & terengganu, mereka sudah ada enakmen negeri bkaitan hukum jenayah Islam...namun x dpt dlaksanakan krn bcanggah dgn plembgaan… semasa t’ganu diperintah pas, sultan t’ganu sultan Mizan terus mnandatangani/ mluluskn enakmen tsbt… maka, itulah usaha yg pas telah lakukan… BN pulak? saudara, dh lebih 50 tahun, negeri bn mcm mana…?? tepuk dada, tanyalh iman...

mmg x dpt dnafikn akan ada pnentangan drpd org thdp plaksanaan hukum tsbt… ana x hairan skiranya org2 bukan Islam yg mnentang, krn Allah bfirman bhw mrk x akan redha dgn Islam… namun yg mgecewakan adlh org Islam sdiri yg menentangnya…

namun pun bgitu… ana ingin utarakn bhw Allah tidak mlihat kpd menang atau kalah ssuatu pjuangan , namun usaha, niat dan keikhlasan hati dlm pjuangan mnegakkan Islamlah yg dnilai oleh Allah SWT…

ambil cth, para mujahidin di Palestin… walaupun mrk mati sblm sempat mcapai kmenangan d dunia, namun mrk telah mdpt kmenangan d akhirat dan mdp tmt yg mulia di sisi ALLAH SWT sbg para mujahidin yg syahid krn fisabillah… Allah x mlihat adakah mrk menang mnentang yahudi atau tidak…

maka, samalah dlm keadaan ini… Allah x mlihat kpd tlaksana atau tidak hukumNya, namun mnilai kpd usaha, ksungguhan kita utk mlaksanaknnya…

maka, marilah berusaha utk mnegakkan kalimah Allah, mmartabatkan ajaran Islam dan mlaksanakan segala perintahNya…usahalah wahai saudaraku… jgnlh berputus asa & jgnlh mmikirkan risiko & kesannya sblm kita mcuba dan berusaha… pnentangan adlh ssuatu sunnatullah dlm pjuangan Islam… para rasul, nabi, anbiya’, sahabat, wali dan smua yg mgaku bjuang di atas jln Allah pasti akan mnerima pnentangan smada pnentangn yg nyata mahupun yg x nyata… yg penting, jgn berputus asa dlm mpjuangkn Islam krn kmenangan telah dijanjikan oleh Allah SWT d akhirat kelak…

ksimpulannya, umat Islam tidak harus mptikaikan bukan sahaja hudud, tetapi segala hukum Islam… dan bjuang d platform yg betul dan bsama2 org yg betul2 , bukan bsama pihak yg sudah jelas mlakukan kzaliman…

memang benar kata rasulullah SAW bhw taati lh pmimpin slagi mrk x mgajak kpd kmungkaran… namun, itu hanya sbhgian drp ayat yg penuh… ayat tsbt bbunyi lebih kurang, “taatilah Allah, taatilah Rasul, dan taatilah pmimpin d kalangan kamu (slagi x myuruh mlakukan kmungkaran)… dan skiranya ada pselisihan antara kamu, kembalilah kpd Quran & sunnah”… (mafhumnya lebih kurang bgitu)…

lihat, taat kpd Allah & Rasul adlh taat yg mutlak, namun taat kpd pmimpin adlh mgikut keadaan… dan patut kembali kpd al-Quran & al-sunnah jika ada pbezaan pdpt…

namun, adakah pmimpin yg rasuah dkatakn bukan kmungkaran? Tun Dr Mahathir & Tengku Razaleigh sdiri mgakui gejala rasuah smakin mjadi2 dalam umno/bn (bkn ana yg kata)… maka, adkh salah myedarkn rakyat agar pmimpin jenis ini harus ditolak krn sdiri telah mlakukn kmungkaran…??

nak highlightkan isu-isu yg x kena, benda yg x kena dgn kerajaan, mnegur krjn oklah… tapi, ana x bsetuju juga kalau ada yg shingga myentuh peribadi ssorg…

kalau media utama d msia, sudah jelas mrupakan bhn utama politik bn yg semua org tahu, kalaulh saudara x tahu...byk benda x dlaporkn & dsalah lapor...

ini jawapan kpd cabaran saudara: perubahan yg dbuat pakatan rakyat… psidangan dun boleh diikuti oleh rakyat, elaun ahli majlis dinaikkan, x mbenarkn smua pgawai ttinggi guna pnerbgn kelas ptama & pniagaan (ppinang), ahli politik x dlantik mnerajui PBT (sgor), tarikan plaburn mningkat (ppinang) dr 4.77bil kpd 9.47bil, knaikan elaun guru kafa (sgor), ppinang mjadi negeri wifi d msia, m’ginstitusikn pberian geran kwgn kpd sek agama rakyat, sek cina & tamil, tender krj dtenderkn scr tbuka, pberian sbhgian air pcuma (sgor) antara p’ubhn yg dlakukn oleh krj PR yg baru sthn jagung mmerintah…

adkh smua ini dsiarkn dlm media utama kita? Yg ana nampak, akhbar ‘sinar’ lebih neutral yg mlaporkn berita drp kedua2 pihak…

bhgian manifesto pula, ana rasa byk yg belum tlaksana dsebabkn x boleh dlaksanakn krn mmerlukan kuasa di peringkat pusat… maka, sabarlh saudara… mungkin dlm pilihan raya umum sterusnya, insya Allah… perlukan sokongan saudara juga…

ana x mngatakn benda yg ana x ada fakta...pasal pceramah agama dhalang bceramah pulak, saudara taipkan ‘ustaz haron din penjenayah agama’, cuba cari surat rasmi yg dkeluarkn oleh krj negeri sbelum ni… itu hanya satu cth bgmana ahli agama yg tkenal di dunia islam antarabangsa dianiayai & dzalimi oleh golongn pmerintah yg takut…

betul… bpegang teguhlah kpd tali Allah iaitu dgn mlaksanakn sgala perintahNya & mninggalkn segala laranganNya… namun kena pastikan dulu manakh tali yg betul & bpeganglh kpd tali yg betul itu… yg ana nampak, hukum Allah pun org ptikaikan , takut2 tali yg dpegang tali syaitan…

bagus, saudara tahu juga sbyk sdikit sejarah pas bgabung dgn bn… namun, sudahkh saudara phalusi sejarah tsbt… tahukh bgmana mrk boleh bgabung? tahukh mgapa pas keluar atau lebih tepat lagi, ‘dtendang keluar’? tahukah apa yg blaku sbenar, saudara? dlm sejarah, kita sering myelidik 'mengapa ia blaku', bkn skadar tengok apa yg berlaku...

cerita lain pula, saban hari d palestib… berlaku rampasan kuasa oleh pihak biadap yg kalah dlm pilihan raya 2006 iaitu fatah/PLO (parti kbangsaan) dgn bantuan Israel & amerika di palestin, yg spatutnya dperintah oleh hamas (parti islam) yg menang dgn penuh bgaya yg dberi mandat oleh rakyat mlalui pilihan raya yg telus & adil (diakui oleh pmantau pilihan raya tsbt, jimmy carter, mantan presiden US)…

Eh, situasi tu mcm penah dengar je…! wpun bkn yahudi namun, makin tserlah perangai yahudi… mungkin ada mirip2… sanggup mrampas kuasa demi kpentingn diri & mgabaikn pilihan & suara rakyat… itulh yg blaku di palestin...

petikan saudara: perjuangan agama yang konon nye dijulang oleh segelintir pihak.... adakah ianya benar2 perjuanagan islam sebenar...???? adakah islam mengajar kita untuk berbalah sesama saudara..... adakah islam mengajar kita untuk mengutuk pemimpin yang bertindak atas jalan yang btol... adakah islam mengajar kita untuk mengkafirkan sesama islam...... dan adakah islam mengajar kita agar berpecah belah

adakah saudara telah mgetahui selok belok ataupun myelami dasar2 pihak yg ada d luar sana, samada pihak yg djulang oleh saudara sdiri dan sbaliknya? mcm mana la nak tahu itu pjuangn islam yg sbenar atau x, slagi kita x mdekatinya? adakh pmimpin2 kita btindak di atas jln yg betul? x mahu mlaksanakan Islam, jln yg betul? fikir2kan…

dosa bsr mkafirkn org, namun adkh isu itu timbul? Islam x mgajak kpd bpecah belah,namun dlm konteks skrg ingin mnegakkan islam , mnentg pmimpin yg zalim, mnegakkn keadilan & kbenarn…

setakat itu utk kali ini, ana mminta maaf atas segala kkhilafan pdpt… yg baik itu dr Allah, yg buruk & hina itu drp ana sdiri yg jahil & kurang ilmu… salam…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...